★ 399 gram ★

Alla inlägg den 18 december 2011

Av Lisa - 18 december 2011 19:49

Det här är den bästa dagen sen vi kom hit! Allt har kännts sååå bra idag! Denise har gjort stora framsteg och jag kan känna en gnutta hopp! Jag vet att det KAN bli så att hon behöver vila, och ligga i respirator igen, men hon har iaf klarat sig i över fem timmar nu! När dom tog bort den så trodde alla att hon skulle klara några minuter bara, så hon har redan uppfyllt alla förväntningar och lite till,, eller,, MYCKET till!   STOLT MAMMA! STOLT PAPPA!

Hon har nu legat på Fredriks bröst i 2 timmar! Gissa vem som lyfte henne ur kuvösen alldeles själv? Jo, kanske världens nervösaste mamma! Men det gick så bra! Lyfte henne när hon skulle tillbaka till kuvösen igen också. Självklart är alltid en sköterska närvarande, och håller reda på slangarna och hjälper oss och ser till att vi klarar våra "uppgifter". Det känns tryggt! Man behöver aldrig känna sig tvingad att göra nåt, och aldrig heller känna sig dum att fråga hur man ska göra och vad man ska göra! Man kan helt enkelt ta allt i sin egen takt.. Det är ju en extremt konstig och onaturlig situation vi är i och jag kan tänka mig att alla människor reagerar olika och hanterar saker på helt olika sätt.. Men, det känns som att både jag och Fredrik har kommit en bit på vägen! Allt känns ju fortfarande jobbigt och framtiden är osäker, men jag tycker att vi hanterar det ganska bra.. Även fast man bryter ihop vissa dagar, mår skit vissa timmar, blir irriterad på varann osv.. Så är ju livet, och det är helt normalt!

Nu ska jag skicka iväg min gubbe och välkomna systeryster istället!


Av Lisa - 18 december 2011 15:06

   



Har sett HELA min dotters ansikte för allra första gången! Min lilla skrutt! Näsan upptryckt och uttöjd, men ändå världens sötaste lilla flicka!

Det var lite otäckt första sekunderna utan respirator.. Hon blev liksom lite blek.. gråaktig och såg ut som att hon skulle dö nästan. Men efter en halv minut så var hon igång.

Nu har hon snart legat med sitt nya andningsstöd CPAP i en timme!! Vi hoppas att den timmen blir till dagar, veckor, månader!!! 

Av Lisa - 18 december 2011 10:59

Oj, vad glad jag blev när jag kom upp! Denise mår bättre och har sovit och varit lugn hela natten! Nattpersonalen hade sagt att hon verkar vara en annan person på natten än på dagen, för dom hade inte sett nånting av hennes "temperament" som hon haft under dagen! Det måste ju betyda att hon mår bättre!

Doktorn kom förbi och klämde lite på magen och tyckte att det såg fint ut! Han vill prova att extubera efter lunch!!!! Undrar hur det går? HOPPAS HOPPAS HOPPAS HOPPAS!!!!!


Här kommer lite mysbilder från gårdagen!

 

Min lilla plutt som mår så bra av att få ligga på bröstet! Oj, va jag ska sitta mycket med henne när hon fått bort respiratorn. Det MÅSTE jag ju! Då slipper jag kanske klaustrofobi-skit-paniken, och kan få njuta av mysstunden istället för att gruva inför det!!!  

Av Lisa - 18 december 2011 08:34

God Morgon... Kaffe, Julkalendern och en less mamma! Har drömt konstiga drömmar och är kvar i den känslan fortfarande...

Just nu känner jag bara att jag INTE vill gå upp på Barn 4 idag. Jag vill INTE se min dotter ha ont, jag vill INTE se hennes ihoprynkade panna! Nej, jag vill inte!

Jag vill komma upp dit och se en bebis som ligger stilla och sover, respiratorn är borta och hon ligger lugnt och stilla i sin kuvös och väntar på att mamma ska komma och lyfta ut henne. Så vill jag att det ska vara! Hon ska inte behöva ha sådär ont.. Jag orkar inte! Nu lät jag sådär egoistisk igen.. Det är HON som ligger och har ont, och jag säger att JAG inte orkar.. 

Jag vet inte vad som är rätt och vad som är fel. Vad som är normalt och vad som förväntas, men man är ju bara människa. Jag gör så gott jag kan och jag vill att allt ska bli bra!

Igår kom moster hit och satt med Denise! Hon mådde så bra och låg oh myste på mosters bröst en lång stund. Så igår fick hon komma ut tre gånger sammanlagt! Jag knäppte ju lite kort både på Pappa&Denise och på Moster&Denise, men jag har inte hunnit lägga in dom på datorn än!


Är det fjärde advent idag? Ja det är det fan i mig.. Idag är denise 28 veckor.. 28+0...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards