★ 399 gram ★

Alla inlägg under november 2011

Av Lisa - 30 november 2011 22:25

Så var det kväll igen.. Hoppas på att man kan sova inatt, för igår natt somnade jag nog inte förrän halv fyra. Låg och tänkte och funderade, tänkte på allt som hänt och funderade på om nånting hade kunnat bli annorlunda. Hade jag kunnat gjort nånting annorlunda? Hade jag kunnat stoppa det här på nåt vis? Svaret är NEJ!   

Däremot så ska jag nog vara "glad" att jag blev sjuk. Att jag fick Hellp Syndrom.. Annars hade jag ju aldrig uppsökt nåt sjukhus. Då hade ingen sett att moderkakan inte gav lilla Denise någon näring där inne. Nej.. Då hade jag fått se på nästa ultraljud att jag hade en död bebis i magen istället... Allt har en mening.. Det var nog nån mening med allt det här också, även om jag helst hade sluppit alltihop!

Nu har jag en dotter.. Det blev inte alls som jag hade tänkt, och det kanske inte ens slutar lyckligt.. Det får tiden utvisa. Så jag får passa på att glädjas åt det jag har nu. Ha en massa hopp, och bara tro att allt kommer att bli bra!!

Det måste ju blir bra, det bara måste det!! Vad ska annars hända med livet? Nä, usch.. Nu ska ja inte tänka så!


Nu ska jag bara minnas hur mysigt det var att sitta hud mot hud med lillan idag.. Det kan nog få mig att sova gott!

Av Lisa - 30 november 2011 19:26

Mys Mys Mys   Ja nu har jag suttit med Denise på mitt bröst i två timmar. Följt av lite annat pyssel med henne! Såå mysigt, och hon mådde så bra hela tiden. Hon låg helt stilla, inte sådär orolig och skruvig som hon brukar vara i kuvösen. Hon låg stilla och sög på sin napp och bara mådde gott!

Mormor Susanne var fotograf!

       

Mys Pys! Känner mig lite krasslig i halsen och hostar och så, det är därför jag har munskyddet på mig!


Nu ser jag fram emot morgondagen.. med lite skräck såklart, men jag litar på att doktorn vet vad han gör! Han kom och tittade till oss när vi skulle sitta känguru och då log han och såg så snäll ut och drog till och med ett litet skämt och frågade om jag verkligen orkade med den där vikten på mitt bröst. haha. Dr Robot kanske inte är så illa ändå. Han börjar mjukna. Men det viktigaste är ju att han är en skicklig barnläkare, och många är imponerade av honom, så Denise är nog i väldigt goda händer!  

Nu ska vi ta oss en sväng till affären.. Måste fylla på mat förrådet lite...


Ha en bra kväll alla läsare!

Av Lisa - 30 november 2011 13:30

Kängurusittning klockan 16.00.. Jag är SKIT nervös, såklart! Har precis varit på apoteket och hämtat ut mina lugnande tabletter. Hoppas att jag klarar av att sitta stilla, att jag inte får den där jävla panikångesten. Den kan dra åt skogen! Jag VILL ju sitta med min dotter i famnen, mer än nånting annat. Ingen ångest i världen ska få ta det ifrån mig, jag vägrar! 

Och så är jag ju orolig för min hosta.. Tänk om jag smittar henne? Men doktorn tror att det inte är någon fara, bara jag tar på mig ett munskydd. Jag får väl lita på honom....

Wish me luck

Av Lisa - 30 november 2011 10:50

Good Mööörning! Eller kanske inte.. Det spöregnar utanför fönstret och jag har legat vaken halva natten.. Men jag hade ställt väckarklockan, för jag blir så stressad om jag sover för länge. Halv tio fick räcka!

Här har vi suttit ett bra tag nu och knåpat ihop alla papper som ska iväg till Försäkringskassan.. hm... Med min enorma tur så är jag väl inte berättigad till en enda krona i ersättning.

Känner mig såååå krasslig! Hostar och hostar och jag är så rädd att jag ska komma med en massa baciller upp till bebisarna. Men hostan är som värst på natten och på morgonen, så jag hoppas det blir bättre snart.. Annars blir det munskydd även idag..


Det ska bli intressant att se hur hon mår idag. Om det blivit bättre. Har dom kunnat sänka syrgasen? Eller har dom fått höja den? Ska dom kunna ta bort respiratorn imorgon, eller kommer det att dröja längre? Jag är så spänd... Både skräckslagen och förväntansfull. Tänk om nånting händer? Tänk om nåt går fel? Nä, jag måste försöka att inte tänka så.. Jag har ju hittat mina favoritord när man oroar sig för mycket.. Jag får rabbla ramsan i mitt huvud!


Worry, is like a rocking chair! It gives you something to do, but it doesn´t get you anywhere!

 

Av Lisa - 29 november 2011 23:22

Hur många är ni? Jag blir helt paff! 741 unika besökare idag. Besöksrekord vill jag lova! 

Helt otroligt att så många bryr sig om hur det går för oss här på Barn 4! Tack till alla som länkar och alla som kommenterar och stöttar.. Man blir helt paff!

Nu känns det som min skyldighet att verkligen uppdatera ofta och berätta allt som händer här, och det gör jag ju så gärna. Det är ju som en slags terapi för mig att skriva. Jag skulle kunna skriva låååååånga låååååånga inlägg om mina innersta känslor.. Men då skulle det nog bli en oändligt jobbigt läsning, så jag håller mig till det som är här och nu. Det som är viktigt. Min lilla dotter och mina känslor i allt som är NU.. Allt annat är liksom lagt på hyllan tills vidare.

Ibland får jag panik inför alla praktiska saker. Hur är det hemma? Hur der det ut? Har en massa beställningar som jag gjort.. Paket som jag inte hämtat ut.. Min man som inte får sina matlådor som jag alltid brukar fixa.. Hur ska det bli med allt? Rullar världen på som vanligt där ute, även fast jag är här, på sjukhuset, i min lilla bubbla?

Men allt det där får faktiskt vänta.... Saker som var så otroligt viktiga för mig för bara några veckor sedan, känns totalt meningslösa och obetydliga just nu. Va mycket man bryr sig om och lägger energi på, som egentligen inte betyder ett skit! Man slösar sin energi på att störa sig på småsaker, engagera sig i skitsaker, snacka skit om folk, och bry sig om vad folk tycker och tror.. åååååh! Just nu bryr jag mig inte ett skit om sånt, och jag hoppas att jag kommer ihåg det här, när allt det här är över! Jag hoppas att jag kommer ur det här som en mer ödmjuk och förstående människa. En starkare människa som inte låter sig påverkas negativt av omgivningen, och som förstår och har överseende med andra människors brister! Sån ska jag vara!  Jag vill inte bli bitter!

 

Av Lisa - 29 november 2011 16:47

Mormor har fotat lilla barnbarnet idag..

 

Som vanligt är det svårt att få till perfekta bilder genom kuvösen.. 

 


Så här strålande vacker var jag när jag vaknade imorse...  Sovit gott?

 


Nu ska vi snart bege oss till mariehem en sväng.. Bort från sjukhusmiljön en stund även idag...


Tack för alla fina och uppmuntrande kommentarer än en gång! Jag uppskattar dom väääääldigt mycket och det värmer att vi får så mycket stöd och peppande ord!!   

 

   

Av Lisa - 29 november 2011 16:10

Nu börjar det kännas som att det händet saker här.. Kortisonet har gett så god effekt, och Denise mår så mycket bättre idag. Så om allt fortsätter att gå åt det här hållet så vill hennes doktor: Dr. Robot, (som jag börjar tycka bättre och bättre om nu) prova att extubera, redan på Torsdag! Oj, va spänd jag kommer vara då.. Men det är viktigt att veta att man inte ska bli ledsen eller jätteorolig om hon inte klarar det, eller om hon klarar sig utan i några timmar bara. Det är väldigt vanligt att dom får sätta tillbaka tuben igen, men det kan också gå hur bra som helst. Hoppas nu att allt går som det ska fram till Torsdag!

Idag tog vi en promenad, jag och mamma. Det blev iaf 2,5km och ändå höll vi oss på sjukhusområdet. Det känns som att det är dax att börja röra på sig lite igen, man mår så mycket bättre då. Och jag som egentligen är värsta träningsnarkomanen, jag ser bara hur alla muskler förtvinar och förvandlas till dallrigt fläsk på hela kroppen. Längtar faktiskt tills jag kan börja träna igen! Men jag måste vänta tills det gått 2 månader efter snittet, sen kan jag börja tänka mer på det!

Nu ska jag sätta mig och kika igenom och redigera lite bilder som vi tagit idag!

Av Lisa - 29 november 2011 14:04

Mina polare i parken! Jag fick goda nyheter när jag kom upp till Denise idag! Kortisonet har gett snabb effekt och hon är mycket stabilare idag!! Idag har hon bara 30% syrgas. Igår hade hon över 70% när jag lämnade henne på kvällen!!!


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards