★ 399 gram ★

Alla inlägg den 11 december 2011

Av Lisa - 11 december 2011 22:15

Usch och fy vilken hemsk dag! Hjärtat i halsgropen och nerverna på utsidan! Vet inte ens hur jag ska beskriva hur det känns att försöka lyfta, vända, vinkla och skaka liv i sin lilla lilla bebis. Syrgasen är på 100% och hennes syresättning bara sjunker och sjunker.. Pulsen sjunker, hon är kall och blir nästan livlös. 

Tårarna rinner och paniken sitter i bröstet, men jag måste ju hålla mig lugn! Vill egentligen bara lyfta upp henne och skaka liv i henne, ge henne konstgjord andning, VAD SOM HELST! Bara hon får i sig syre!

Så här har det varit nästan hela dan, men nu på kvällen blev det kritiskt. Jag och Fredrik satt på varsin sida med händerna runt hennes nakna lilla kropp för att hålla henne lugn, medans sköterskorna och läkaren försökte lista ut vad dom skulle göra!

Efter många långa panikslagna minuter så får Denise två sorters lugnande medel så att hon skulle lugna sig lite.. Sedan besluta de doktorn att hon skulle få en inhalation med luftrörsvidgande och slemlösande... Det verkar som att det fungerade. 

Hon har fortfarande 100% syrgas, men hon har inte fått några kraftiga dippar på säkert två timmar nu. Men jag kan inte slappna av så läng jag ser att syrgasen är på full sprutt! Syre måste man ha! Och det finns inte mer att ge! 

Skulle göra vad som helst för att hon ska få må bra! Men jag kan bara finnas, hålla om, sjunga, lugna och bara vara där!


Jag vet inte hur jag ska avsluta det här inlägget.. men.. fortsättning följer. Ska gå upp igen snart, jag ville inte vara med när dom skulle sticka henne!

Av Lisa - 11 december 2011 17:17

Det är aldrig långa stunder man får vara glad men man får ta vara på det man får!

Denise fick lite mag-massage och bajsade en liten hög och syresättningen blev helt plötsligt jättebra! Hon har haft mellan 80 och 100% syrgas idag, men nu kunde den sänkas till 65%! Ååå va glada vi blev! Hon var så nöjd och belåten och jag och Fredrik kände oss lugna... men det dröjde inte mer än 10 minuter så började syresättningen sjunka igen och syrgasen var uppe på 80% igen..

Det blev ingen vägning idag heller, för doktorn tyckte vi skulle vänta tills hon är i ett bättre skick.  Kan inte allt bara bli bra nån gång? Kan ingen uttala nån magisk formel som bara tar bort all problem och bekymmer? Tänk om hon bara kunde få ligga där inne och växa i lugn och ro! Utan stick, utan smärta, utan besvär fran magen, utan lungprpblem och blåsljud på hjärtat! 

Känner mig så trött, så utmattad, så arg! Alldeles nyss så gick det en kille framför mig i korridoren, och jag kände ett starkt begär att bara springa fram och sparka honom i ryggen så han ramla och slog ut framtänderna!! haha. Måste vara ett tecken på att man har lite aggressioner i kroppen! 

Tur att man inte ger efter för alla sina drifter och begär, då skulle livet bli ÄNNU MER komplicerat! 

Av Lisa - 11 december 2011 13:46

Man blir så förvirrad på det hät stället! Man vet inte när man får ett besked, om man ska bli glad, eller om man ska bli oroad. Som idag. Då säger doktorn när han tittar på bilderna: "Ja, det här ser ju hyfsat ut iaf"..  Jaha.. "Hyfsat" Vad betyder det då? Och så säger han att "Ena lungan ser ju lite bättre ut, men inte den andra"..  Ska jag bli glad för den lungan som ser bättre ut, eller ska jag bli jätte orolig över den som inte ser bra ut??? 

Man iakttar hela tiden personalen, försöker tolka deras blickar och det dom gör, försöker läsa deras tankar och se om dom har nån oro i blicken. Jag är ju expert på att få för mig saker, så igår när en sköterska sa att vi skulle göra allt för att Fredde skulle få sitta känguru innan han åker, då fick jag för mig att dom var beredda på att Denise skulle dö snart.. Att han skulle få chansen att ha henne på bröstet en gång innan allt är över. Och när läkaren sa att Denise kommer att välja att fixa det här, så tolkade jag det som något negativt.. Att han "egentligen" menade att hennes chanser är små, men hon kanske fixar det för att hon är så tjurig.

Jag måste försöka att inte tänka så mycket.. Bara finnas, bara vara, bara ta en timme i taget och hoppas på det bästa!


 

Bild från imorse, tagen av personalen!  

Av Lisa - 11 december 2011 10:08

God morgon söndag! God Morgon.. Tredje advent.. Grattis Denise 27 veckor.. 

Hon har haft en jobbig natt inatt. Fredrik har varit där nu på morgonen och hållit om henne! Men han gick därifrån när det var dax för röntgen. Det verkar som att tuben hamnat i fel läge igen. Suck! 

Vi ska iaf försöka ha en mysfrukost här ändå.. Tomtegröt, ägg och julskinka! Sen blir det upp och kolla hur det gick med röntgen.. Jag vet ju vad dom gör om tuben glidit upp.. Då söver dom henne med fentanyl och justerar den.. Det slipper jag gärna se! 

Har ni haft en bra helg? 


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards