★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 19 mars 2013

Surdag och bilstolsjakt!

Av Lisa - 19 mars 2013 18:09

Känner mig riktigt riktigt sliten.. Kroppen funkar, men känner mig aningen psykiskt överbelastad just nu.. Eller vad man ska säga. Det är mycket nu. Många orosmoln och mycket att tänka på. Saker som det svider inombords att man ens ska behöva tänka på. Önskar att det bara vore över alltihopa.. 

Tänk vad enkelt livet vore om vi alla kunde förstå varandra och prata med varandra utan att missförstå, ljuga, förvränga och tjura.. Tänk om vi kunde svälja stoltheten och vara realistisk i alla lägen. Låter så enkelt, men det är så svårt.

Det här har helt enkelt varit en skitdag! Från det att jag vaknade imorse faktiskt.. Denise var på kanonhumör imorse i nån timme, men sen har hon varit totalt omöjlig och bara grinat och skrikt och varit supertjurig hela dan. Hon har en tand som håller på att spricka fram så det är säkert det som spökar, men gud så jobbigt det är!! Speciellt när jag själv inte är på nåt vidare gott humör.

Tog iaf en timme OFF och tog hand om mig själv.. Gissa var? Ja på gymmet såklart.. Blir alltid på bättre humör efter ett pass, och av någon anledning så tar jag i hårdare och springer fortare när jag är sur och irriterad, så idag blev det ett bra pass!


Bara för att göra dagen ännu sämre.. Så uppteäckte jag att mina älskade fina nya byxor är sprucken i en söm.. Kommer inte dröja länge förrän det är ett hål där.. Känns inte som att jag har lust att åka 20 mil för att byta heller... SUCK

       

Nu ska jag forska lite om bilbarnstolar! Denise har vuxit ur babyskyddet och jag är på jakt efter en ny bilbarnstol. Har våndats över detta och funderat på hur fasen jag ska ha råd.. Man vill ju inte köpa nåt billigt skit eller en jättegammal begagnad stol heller. Min skatt ska åka säkert!!! Så ringer min älskade mamma  och säger att hon har ringt runt till släktingarna och samlat ihop pengar så att jag ska kunna köpa en ordentlig stol till min lilla Fis!      Åååh! Va glad jag blev!!! TACK ALLIHOPA!  Ett problem mindre iaf   

Vad har ni för bilstolar till era barn?  Jag behöver en som man kan ha  en liten bil eftersom jag har en Peugeot 307 och Denise sitter i framsätet.. Jag vill också att den ska vara så enkel som möjligt att flytta över till en annan bil. Bra med stöd på sidorna för huvudet ska det också vara.. Det finns en hel djungel!

 
 
Christina

Christina

19 mars 2013 19:21

Vi har en Maxi cosi mobi och är hittills nöjda. Väldigt smidigt att man enkelt kan ändra lutningen i tre steg (enhandagrepp) ifall man t. Ex ska köra långt och ongen somnar/vill sova.

http://minbebis.com/blogg/bebilainen

 
Ingen bild

Sofia

19 mars 2013 19:27

Vi har en Britax Hi-Way! Den är den som tar minst plats i bilen. Ombonad och mysig är den också :)

 
Ingen bild

Heidi

19 mars 2013 19:36

Vi har en britax maxway som vi är supernöjda med! Vår tjej satt bra i den redan vid 7mån men den är ändå godkänd bakåtvänd till 25 kg. Den är kompakt, och den är i mitt tycke lätt att flytta (särskilt om man köper en extra "fästrem" så man slipper flytta den man har i sin bil).. Har inget att klaga på egentligen. Finns info och sånt på britax hemsida, tror även man kan kolla vilka bilar den passar i)

 
Tirja

Tirja

19 mars 2013 19:59

Vi ska köpa en Maxi cosi mobi, den verkar bra.
Det är svårt att hitta en bilstol som har allt tycker jag :S
Hoppas du hittar en som passar er, och eran bil :)

http://tirja.blogg.se

 
Ingen bild

Ulrika

19 mars 2013 20:02

Hej Lisa! Tack för att jag får följa er kamp. Det är helt otroligt vad ni gått igenom. Vilka kämpar! Att läsa om vad ni har varit med om ger en perspektiv på livet kan jag lova.

Jag har två barn och har provat både Acta Gracco Cosmic Comfort och Britax Hi-Way. Britax är helt klart bäst tycker jag. Tar mindre plats i bilen och känns bättre helt enkelt. Att flytta mellan olika bilar är alltid lite bökigt i jämförelse med babyskyddet men allt går. Om du brukar flytta mellan samma bilar kan du köpa extra förankringsband som du låter sitta kvar i bilarna. Det underlättar en hel del. Så har vi gjort i alla fall. Jag bifogar en länk till ett test där du säkert kan få lite tips. Lycka till med allt!

 
Ingen bild

Cillan

19 mars 2013 20:12

Psst du har väl kopplat ur krockkudden?

307 har isofix bak. Det är mycket säkrare än bälte och med en spegel på nackstödet ser du lillfisen i backspegeln. Jag hade vår lillprins fram i början, särskilt när han var prematurliten fortfarande, men har vant mig att ha honom bak nu. Isofix är lättare att montera (bara att klicka i och ner med stödbenet) och oxå lättare att flytta. Om du vill ha henne bak skulle jag föreslå britax nya max-fix.

Lisa

19 mars 2013 20:15

aha.. jag har inte riktigt fattat vad isofix är för nåt. Det måste jag kolla upp!! Krockkudden är urkopplad :) Känns ju iofs bra att ha henne fram hos mig eftersom det oftast bara är vi två i bilen..

 
Ingen bild

Sofia

19 mars 2013 20:24

Hej
Samma dilemma som vi har... Efter mycket letande och testande har vi kommit fram till Britax Max-way. Det jobbiga för oss är att vår dotter är över året men väldigt liten vilket gör att vi inte kan byta än. Eller rättare sagt de allra flest bilbarnstola är från 9 kg.. Vi får hoppas dennise har passerat det, då är det bara vraka och välja :)

Lisa

19 mars 2013 20:36

har egentligen samma problem.. Denise väger inte 9 kg än.. Men det är nog inte så långt dit. Kanske 1kg, och hon sitter väldigt illa i babyskyddet hon har nu.. Det är liksom trångt på bredden

 
Ingen bild

Emelia

19 mars 2013 20:28

Tänk på att bilen ska vara plustestad! Läs mer om det här: http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=39460

Då passar en Britax Hi-Way II eller Britax Max-Way bra, de är plusttestade och passar bra i mindre bilar. Britax Max-Way är en nyare modell av Britax Hi-Way II så den kan du få för ett ganska bra pris ny! Här finns stolarna bland annat:

http://www.jollyroom.se/produkter/bilbarnstolar/bilbarnstolar/britax-hi-way-felix.html
http://www.jollyroom.se/produkter/bilbarnstolar/bilbarnstolar/britax-max-way-jet-black-plusgodkand-9-25-kg.html

 
Ingen bild

Ulrika

19 mars 2013 20:36

Länken som jag utlovade lyckades jag ju missa. Här kommer den i alla fall. http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol

 
Ingen bild

Sara

19 mars 2013 20:36

Har en maxi cos mobi och är supernöjd! Kan vara bra om du provar ut i din bil (jag fick hjälp på babyproffsen i sundsvall) för att alla stolar passar inte alla bilar!

 
Ingen bild

Petra

19 mars 2013 20:45

Jag skulle hellre välja att ha barnet i baksätet då den är betydligt mer skyddad. Skulle man krocka med ett djur och få det över huven in i bilen, har barnet ingen chans..
I mitten i baksätet är barnet mest skyddat, jag har inte haft något av mina barn i framsätet det har fungerat kanon, har haft en spegel på nackkudden så jag stt barnet i backspegeln. vi har en brio och en acta graco, är super nöjd med acta gracon kanske klumpig om man ska flytta den runt i olika bilar, då den monteras bakåtvänd.

Lisa

19 mars 2013 20:50

ja det är faktiskt sant..

 
mio

mio

19 mars 2013 21:16

hej :)
jag har samma uppgift som dig just nu; hitta en barnstol till min lilla groda! jag har bestämt mig för en britax hi-way. 1995 kr på jollyroom just nu, gratis frakt. bra deal med andra ord. det är även den stolen som fått mest + i alla undersökningar jag läst.
jag har också min unge fram, jag vill ha koll på honom även när jag kör!
lycka till i letandet :)

http://www.miomille.blogg.se

Lisa

19 mars 2013 21:28

vågar du köpa en utan att testa om den passar i bilen innan?? jag är lite rädd att den inte passar, men man kan ju prova i nån butik innan

 
Ingen bild

Kerstin

19 mars 2013 22:32

Hej på er! Kan varmt rekommendera att du tar din lilla fransman och åker till babyproffsen i Birsta. Där får du all hjälp du behöver med att prova ut stol som passar. Dom visar på din bil hur den ska monteras osv sen kan det va bra
att låta Denise provsitta olika stolar. Så gjorde vi med våran tjej och det blev super. Lycka till!!

 
Ingen bild

Emma

19 mars 2013 22:34

Maxi cosi mobi är vi superdupernöjda med. Barnet sitter högt och man kan lätt ändra sittläge:-) perfekta stolen:-)

 
Ingen bild

Cecilia

19 mars 2013 22:35

När vår son skulle byta från babyskyddet kollade vi mycket olika stolar och fastnade för Britax Max-way. Tar lite plats och är rätt uppbyggd runt huvudet vilket kändes bra när han var liten. Vi behövde sen en till vår andra bil och köpte hi-way, lika bra men inte lika uppbyggd runt huvudet men tror man kan köpa det som tillbehör. Tror det är dom som tar absolut minst plats. Vår kille är en lättviktare och det kändes som om han aldrig skulle komma upp i 9 kg och babyskyddet vår för trångt, alla affärer så olika om när man skulle byta. Jag ringde NTF och dom sa att man skulle byta när de kunde sitta stadigt eftersom bilbarnstol är mycket säkrare än babyskydd. I min bil åker han bak eftersom det är det säkraste men i sambons måste han åka fram för han har bara två säten. Kul att ha honom bredvid sig men rätt jobbigt för man inte kan se sidospegeln. Båda stolarna tar i sammanhanget lite plats men hi-way är minst så den har vi i min lilla KIA.

 
Ingen bild

Malin

19 mars 2013 22:48

Hej
Vi har en Britax MaxWay, en kanon stol med bra nackskydd å super lätt att flytta, är en av dom få stolarna som är 0-25kg på. När vi köpte den sa dom i affären att den är en av dom smidigaste stolarna som finns å hade många +++ (minns dom inte nu)
Lycka till är ju som sagt en djungel..

 
mio

mio

19 mars 2013 23:23

Man kan ringa å fråga! De som säljer stolar vet oftast vilka stolar som passar bäst! Min syster har en hi-way å är jättenöjd :-)

http://www.miomille.blogg.se

 
Ingen bild

Jessica

20 mars 2013 00:03

Hej, har haft en Britax multi-tech till mina och vi har varit jättenöjda med den. Hoppas du hittar någon du gillar i bilbarnstolsdjungeln.

 
Ingen bild

Malin

20 mars 2013 07:23

Besafe izi kid är den bästa. Prov sitt henne i en sån och läs om den så kommer du inte vilja ha nån Annan :)

 
Ingen bild

Matilda

20 mars 2013 07:54

Vi har en britax multitech II och den är vi riktigt nöjda med! Men som någon ovan skrev, åk till någon av babyproffsens butik och få hjälp. Det är ju trots allt deras jobb att kunna allt sånt där :)

 
Ingen bild

Love

20 mars 2013 08:37

Vi har en maxi cosi mobi och det är toppen att man kan ha den lite bakåtlutad. Vi är jättenöjda. De flesta andra stolarna är så raka i ryggen och jag tänkte särskilt för Denice skull, att det är skönare för henne. Stor risk att huvudet tippar framåt om de somnar i en mer uppåträtt stol.

 
Angelica

Angelica

20 mars 2013 08:39

Jag hade satsat på en stol som enbart är för att åka bakåt i. Britax har en bra sådan stol.
Den är lätt att ta i och ur och barnet kan sitta länge i den.
Ångrar idag att jag inte köpte sådan till grabbarna.
Nu har jag haft acta graco comfort och har varit jätte nöjd med den stolen och även en britax multi tech har jsg haft och varit super nöjd.

Bästa är att åka till en affär där de säljer stolar då kan Denise privsitta och så kan de hjälpa dig mrd vilken stol som passar er bäst :-)

http://fifflas.blogg.se

 
Ingen bild

Karolin

20 mars 2013 22:52

Vi har 2 acta graco duoflex och är super nöjda med den. Och lätta att flytta. Innan barn nr 2 föddes flyttade jag runt mellan hur många olika bilar som helst. Fram, bak och i mitten, har hittills inte blivit begränsad pga nån bil den inte passat i. Vi köpte till extra förankringsband. Fram vill jag ha minstingen, det är så mycket lättare att köra när man når och lätt kan slänga ett öga. Barnet kan också ha ögonkontakt med en och känna sig tryggt. Säkrast sittervdet ju Bak mitten men frågan är om man inte kör sämre när man inte kan hjälpa barnet och det skriker. Min äldsta på snart 4 sitter fortfarande bakåt vänd i baksätet, inga problem.

Lisa

21 mars 2013 06:48

det där satt jag också och funderade på.. Jag tror att risken att man ställer till nånting i trafiken är mycket större om man har barnet bak.. för nån gång lär det säkert bli så att man tycker att man kan sträcka bak armen eller titta bak eller nånting sånt och då kan olyckan vara framme.. Får se nu hur det blir med nya stolen.. skymmer den sikten mycket om man har den fram så får jag helt enkelt sätta den bak.. men annars kommer hon få sitta fram hos mig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards