★ 399 gram ★

Alla inlägg den 5 december 2009

Av Lisa - 5 december 2009 21:40

Har fått många frågor angående min sjukdom.. Här kommer lite information!


SLE - Systemisk lupus erythematosus

Fjärilsextantem. Teckning Jenny Widingsjö
 

Lupus erythematosus betyder ”rött vargbett” och syftar på det röda, fjärilsformade utslaget över näsan och kinderna som är ett klassiskt kännetecken för sjukdomen. Det är dock långt ifrån alla med SLE som utvecklar det här fjärilsutslaget. Sjukdomen kan drabba flera av kroppens organ och räknas till de reumatiska systemsjukdomarna. I Sverige finns mellan 6000 - 8000 människor med SLE.

 

Ett av de vanligaste symptomen är en onormal trötthet som inte försvinner hur mycket man än sover. Feber är också vanligt, liksom minskad aptit och viktnedgång.

Oftast uppträder symtomen i skov. Mellan skoven kan man känna sig nästan frisk.

Ledvärk och ledinflammation drabbar över 90% av SLE-patienterna. Artriten sitter ofta liksidigt och i flera leder samtidigt.

 Överkänslighet för sol är vanligt.  Solning kan också sätta igång skov och ge symtom från andra ställen på kroppen.

 

Inflammation i lungsäcken drabbar nästan hälften av alla SLE-patienter någon gång. En annan komplikation är hjärtsäcksinflammation. Orkeslöshet och hjärtklappning kan vara några av tecknen.

 

Ett särskilt tillstånd som kan finnas hos SLE-patienter är att man har antikroppar mot ett viktigt ämne i kroppen som heter kardiolipin. Antikropparna signalerar till kroppen att angripa kardiolipinet och detta ger blodförändringar som ökar risken för blodproppar i ben eller lungor.

 Psykiska symtom som depressioner, försämrad inlärningsförmåga och minnesfunktion är annat som kan höra till sjukdomen.

 

Vid skov avänds höga kortisondoser och ofta tillsammans med cellgiftsbehandling.
Fysisk och psykisk stress, samt infektioner, är  faktorer som har visat sig kunna förvärra och även sätta igång sjukdomen.


Mer info finns på  http://reumatikerförbundet.org



Av Lisa - 5 december 2009 20:51

God Afton! Det här har inte varit nån riktigt bra dag för min del.. Har haft väldigt ont i kroppen. Framförallt i fötterna. Men jag har ändå gått ett par promenader, men så fort jag suttit stilla ett tag så är värken tillbaka!

Ååå ja blir så rädd att det är sjukdomen som håller på att snurra igång igen.. Orkar inte, inte nu när jag precis fått börja arbetsträna efter över två års sjukskrivning... Men jag hoppas på att jag får komma till Umeå inom kort och kanske göra klar cellgiftsbehandlingen..  Jag kan säkert arbetsträna ändå, fast kanske inte tre dagar i veckan..


Har sett en massa film idag, myst med gubben och hundarna.. Fast jag blir så irriterad och lättretlig när jag har värk, så Fredrik tycker nog inte att jag varit så rolig idag skulle jag tro.

Det blir nog en tidig kväll ikväll, och imorgon blir det städning för hela slanten!


  

Dagens Mat:

Frukost: Fiberhavregrynsgröt, lingonsylt

Lunch: 2 knäckemackor+ost, gurka

Middag: baconsallad, rostade sesamfrön, solrosfrön, wookgrönsaker+keso

Annat:  1kopp kaffe, 3koppar kamomillte, 4knäckemackor

Av Lisa - 5 december 2009 17:13

Taklampor taklampor.. nåt som jag planerar att köpa men aldrig köper..

Istället har jag en massa smålampor med halvkasst ljus överallt i lägenheten.

Det enda jag vet är att i köket vill jag ha en lampa med flera lampor i samma.

Som den här t.ex..  Men jag är ju såå dålig på att föreställa mig hur det ser ut när den sitter i mitt kök.

                                      

Den här andra lampan är också hur snygg som helst tycker jag.. Fast egentligen vet jag inte om den egentligen skulle passa i nåt rum överhuvudtaget hemma hos mig..  Ibland behöver man verkligen hjälp när det gäller inredningen hemma för att få till det riktigt bra...

Helt ok att sitta och titta på andras hem på http://styleroom.se  t.ex Då kan man få lite nya ideér..                                      

Känner att jag behöver förnya hemmet lite efter julen, då alla julsaker ska bort. Behöver en färgklick och lite nya ideér i skallen.. Man har ju inte råd att köpa ny soffa eller nåt sånt, o vi har ju faktiskt bara haft vår skinngrupp i 9 månader eller nåt. Så den får duga ett tag till...                                        Men sen vill jag nog byta till något mysigare..

Nåt i den här stilen..  Ok.. skinn är praktiskt och snyggt.. Men hur bekvämt är det då egentligen?? Klibbigt och varmt, eller iskallt!


Nä nu ska jag kika runt lite.. Samtidigt som jag tittar på Johan Falk G.S.I Den kan man aldrig se för många gånger :)

  

Av Lisa - 5 december 2009 15:21

ÅÅååååååååååååååå  

Hade precis suttit och komponerat ihop ett långt inlägg om varför man har så höga krav på sig själv jämt...  Och självklart så blev det nå fel precis då jag skulle publicera så nu är jag lite smått irriterad här..


Men.. eftersom jag inte är perfekt, och inte alls behöver vara det heller så gör det ingenting.. Man får vara irriterad. Man får vara trött. Och man behöver inte alltid se fräsch ut.. Och ibland orkar man inte ta bort den där dammråttan bakom sängen. Det är helt okej


                                                  
             !


Just Relax

Av Lisa - 5 december 2009 12:22

  

Av Lisa - 5 december 2009 11:52

     Goddagens! Vaknade upp idag med en j***a huvudvärk. Vad kan det bero på? Det kan ju vara kroppen som vill påminna mig om att jag faktiskt drack upp en hel vinflaska själv igår.. hehe

Vi drog en bowlingrunda också och den här gången gick det faktiskt ganska bra! Kom 2:a och gjorde ganska mkt bättre ifrån mig än vanligt.. Det tar sig sa mordbrännarn   .


Bilderna ovan är från våran blöta promenad för bara en stund sedan. Gissa om det fastnar stora snöbollar på pudel tassarna när det är plusgrader!!  Så jag kan informera om att det är ganska blött hemma oss oss just nu.


Nu får vi se vad den här dagen har att erbjuda.. Har faktiskt inga planer alls, och det känns ganska skönt, för jag är trött och snorig och trivs ganska bra med att bara vara hemma!

Vi har lånat Jimmys dator också, och på den finns massor av filmer.. Igår såg vi Stan Helsing (en riktig skitfilm) och Butterfly Effect..  Nu tror jag att vi ska kolla på butterfly effect 2.. Få se om den e nåt å se!!

   


Och tänka sig... att jag hade fel om vem som skulle få lämna Idol!! För FÖRSTA gången tror jag jag gissade fel.. Synd det..  Men jag trodde aldrig det skulle vara Calle som stod kvar i slutet mot Erik..  Men han är väl värd det, för han är kanonbra han också!!!

  


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards