★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Första natten

Av Lisa - 7 april 2012 11:15

Inte helt smärtfritt.. haha. Först och främst så hade vi fått med oss en mask till inhalations mojängen som inte passade. Men händig som man är så lyckades jag punda till det så hon fick i sig sin pulmicort ändå.

Jag gick och la mig med Denise redan klockan tio och till en början sov hon gott.. Runt ett så fick Fredrik rycka iväg på jobb och ungefär då så började Denise att knorra. Hon låg där i sängen och lät och vände och vred sig. Hon skrek inte, mn hon har ett speciellt ljud som hon gör när allt inte är riktigt bra. Efter si sådär en halvtimme så tog jag upp henne på skötbordet och då hade hon ju bajsat i blöjan.. Bytte den lite snabbt och la ner henne igen. Men hon fortsatte knorra och knösa på, så jag tog upp henne igen, och se där jag. MERA BAJS i blöjan.. 

Sen har det varit mat, mat, mat och mat! Hon är inte riktigt nöjd med sina 65ml och håller sig inte i tre timmar så som det är tänkt. Men jag har försökt att dra ut på det så länge som möjligt, men max 2,5 timme går det, sen MÅSTE hon ha sin mat. Så det blev matning 21.00, 22.30, 01.00, 02.30,  04.45, 07,00 och sen tog Fredrik över så jag fick sova.. Men hon åt klockan nio.. Och NU är det dax igen.. Så nu måste jag kila!

// Trött Nybörjarmamma

 
 
Ingen bild

sandra

7 april 2012 12:15

Jag är bra fundersam på hur man ska orka dessa nätter, om/när det väl blir min tur...bra jobbat hörru!:)

 
Marie

Marie

7 april 2012 12:27

Minns precis hur det var, mat, mat och mat. Var tredje timme och tiden man sov emellan kändes som MAX 10 min :)

http://mittlivinteditt.bloggplatsen.se

 
Linda - Hugos mamma

Linda - Hugos mamma

7 april 2012 15:03

Fy bubblan, kommer ihåg ibörjan när Hugo åt jätteofta. Visst, han fick tutten och jag sov under tiden (på natten), men jobbigt med en bebis som är hungrig jämt ändå! Denise växer ju så det knakar, hon kanske behöver ha mer mat vid varje tillfälle? :) glad påsk!

http://enlitenbebisimagen.blogg.se

 
petra

petra

7 april 2012 15:11

en hungrig liten dam. Bra väl? Jobbigt, de förstår jag.
Styrkekram till en underbar mamma

http://zupermamman.blogg.se

 
Lisa - mamma till Knut & gravid med nr 2

Lisa - mamma till Knut & gravid med nr 2

7 april 2012 20:39

Grattis till permissionen! Och välkommen till mammavärlden! :D och då menar jag förstås inte på ngt fel sätt, du har ju varit mamma i nästan 5 månader :) men mamma på heltid med bäbis på dagen och natten :) riktigt kul måste det kännas!

Jag kommer ihåg där när Knut var liten och han ibland åt varannan timme! Då vill man bara slita håret av sig! Och så ammade jag, så det fanns ingen möjlighet för Andreas att ta ngn natt (då Knut inte tog nappflaskan). Så jag vet hur det känns det där med att inte få sova på nätterna och snart är jag där igen :) men det är ju definitivt värt det och jag tom längtar till det!

Sen tänkte jag det du tidigare skrivit om att du måste gå omkring och bära på syrgasflaskan. Det ska ju finnas en liten vagn med hjul till syrgasflaskan, be om en sån! Jag vet när jag har patienter som måste gå hem med syrgas och ha det kanske resten av sitt liv, så får dom alltid en vagn till sin portabla syrgastub. Så det borde ju gå och fixa till Denise oxå tycker jag.

Sen så skrev du att du valde att dra ut spjälsängen för att kunna titta på Denise hela tiden. Det du skulle kunna göra är att köpa ett Angel care andnings- och babylarm. Det har vi till Knut, för jag var väldigt nojjig när han var liten och var rädd att han skulle sluta andas. Och jag är helnöjd över det larmet! Vi använder det fortfarande idag, då han fortfarande sover i spjälsängen, även om det inte behövs än idag. Sen när bäbisen kommer så får den ta över larmet :) då kan du ha kvar Denise i sovrummet :)

Sen är ju rutiner väldigt bra nu när ni kommit hem, även om jag tror att ni har mkt rutiner när det kommer till Denise. Men rutiner är bra för barnen och brukar vara lättare, tex vid läggning och sånt. Så det är ett hett tips! Tex att varje kväll vid samma tidpunkt, ta på henne pyjamasen och sen ge kvällsmat och efter en stund lägga henne i sängen för att sova. Sen när hon då ska äta nästa gång, så får hon maten i sovrummet. Nu vet jag ju inte, som jag skrev tidigare så har ni säkert redan flera rutiner och självklart måste det passa in på Denise olika saker. Men en sak då hon nu börjat bli så stor, är ju att lägga henne tidigare än kl 22 för att hon ska få in rutinen sen när hon blir större. Men annars så rutiner nu när ni kommit hem, göra samma saker på samma tid och så :) fast jag vet att det inte alltid går med bäbisar ;)

Och det jag skriver nu är inte för att klanka ner eller så, så jag hoppas att du inte tar det på fel sätt! Utan det är bara tips. Sen gör ni ju hur tusan ni vill, eller hur? Alla tips och råd kan man ju inte följa (ni lär ju få en hel del) :)

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Lisa

8 april 2012 15:10

Eftersom vi inte är utskrivna än så har vi inte varit i kontakt med medicin-tekniska, så vi har bara en lånetub från avdelningen, men blir vi utskrivna så blir det nog en annan sak. Då får vi säkert en mindre tub och en syrgaskoncentrator att ha hemma.. Meeen, jag hoppas såklart på att kunna plocka bort syrgasen SNART!!
Andningslarm har jag redan köpt. Snuza Halo heter det, men det talar ju bara om ifall hon slutar andas, och det gör hon sällan.. Däremot så kan hon plötsligt sjunka i saturation i längre perioder och behöva lite extra syrgas i några timmar eller ibland bara några minuter..

 
Ingen bild

Hild

7 april 2012 21:59

Härligt att höra att ni är hemma! Det är tufft att vänja sig vid att ta hela nätter. Kommer ihåg det. Men på något sätt så kommer man igenom det. Tack vare kaffe, promenader, frisk luft och lite skratt. Passa på att sov några gånger under dagen.

 
Mestis

Mestis

7 april 2012 23:47

Förstår precis hur ni har det. Dels med en liten och dels hur det är att leva med ett omoget "prematur" barn.
Lycka till med allt. Det kan ju bara bli bättre nu. Hemma och allt ;)

http://mestis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards