★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 24 juni 2012

Det här med dop..

Av Lisa - 24 juni 2012 19:17

Tankarna snurrar kring traditionen att döpa sitt barn. Nu är det ju inte lika "strikt" tradition nu som det var förut, men många döper ju fortfarande sina barn, utan att vara religiös. Bara liksom ett fint barndop..

Jag tycker att dop i kyrkan är fina, nästan sådär så att man vill gråta...

Dopet är ju nu för tiden ett sätt att säga "välkommen till världen" till det nya lilla barnet. Folk gratulerar och ger barnet presenter osv.. För mig personligen så handlar kyrkan och dopet om religion. Jag kan liksom inte komma ifrån det. Dop är ju egentligen en religiös handling och genom dopet blir man medlem i svenska kyrkan. 

Jag själv är inte medlem i Sv. kyrkan och Fredrik är på väg att gå ur eftersom det medlemsskapet enbart betyder extra skatt att betala varje år. Vi går ALDRIG till kyrkan, så för oss känns det ganska naturligt att INTE döpa Denise.  Vill hon bli medlem i svenska kyrkan senare i livet så får hon såklart det om hon vill..

 Men vad ska vi göra isället då???

Jag vill ju på nåt vis fira att hon finns, och hon är värd allt firande i världen efter allt hon kämpat sig igenom!

Nu har ju Denise funnits hos oss så länge så att det inte är långt kvar till hennes 1 årsdag! Eller tjah, ca 4,5 månader är det ju dit, men det går så fort! Men jag vill nog fira henne före det, så jag funderar på att dra ihop ett litet "Denise-kalas". Kanske när vi flyttat och fått lite ordning i lägenheten. Fixa lite gott fika och bjuda hem lite folk bara. Bara lite enkelt sådär. Det behöver ju inte vara stort och pampigt och uppstyltat. Ja vi får se.. Det är nåt jag har gått och funderat på i några veckor nu..

 
 
Ingen bild

carina felixon

24 juni 2012 20:12

Tycker du resonerar så klokt i dop-frågan....

Jag har varit på massor av traditionella barndop, och det är alltid fint och känslosamt, och mina tre barn är alla döpta i kyrkan....

Men faktum är att den allra finaste ceremonin jag varit på är en "namngivning" som min systerson med fru arrangerade för sin förstfödda dotter. Utomhus och med picknick i det gröna. Nära vänner till föräldrarna ställde upp med div ord på vägen samt förklaringar till flickans tilltänkta namn. Lite gitarr och sång...

Enkelt, avskalat och väldigt vackert.

Lycka till.

Carina

 
Ingen bild

Mamsen

24 juni 2012 20:18

Det låter fint med ett kalas Lisa!

 
Tanna

Tanna

24 juni 2012 20:25

Vi döpte inte heller. Tänkte ha namngivningsfest och i vissa kommuner finns det tom typ en "präst" som utför själva namngivningsceremonin. Utan allt det religiösa. Kolla vad eran kommun har.

http://tannaodevil.blogg.se

 
Ingen bild

Emelia

24 juni 2012 20:26

Ni kan ju ha en namngivningsceremoni (http://www.dopguiden.se/namngivning/om_namngivning.html)!

 
Ingen bild

Maria

24 juni 2012 20:29

Bra tankar. Man ska inte göra saker utan att veta varför.
Jag tycker ni kan ha en namngivningscermoni för Denise utan religiös mening :-)
Kramiz

 
Louisefoto

Louisefoto

24 juni 2012 20:31

Låter som en bra ide med Denise-kalas :)

http://Louisefoto.devote.se

 
Ingen bild

Maria

24 juni 2012 20:48

Många har ju sk " namngivning" idag! Att man bjuder in nära och kära och firar att liten har kommit och bebisens namn! Det brukar va hur fint som helst! Man kan ju läsa dikter mm eller ngn som spelar och sjunger för barnet utan att det har med religion att göra! Så har en del av våra vänner gjort och varit hur fint som helst ;-)

 
Åsa

Åsa

24 juni 2012 20:55

Hej de tyckte det var helt ok för mig att amma då de medicinerna jag gick under graviditeten var ok. Men jag har valt själv att inte göra det. Jag blir så dålig om jag inte får sova. Det räcker med en dålig natt och jag har jätte ont dagen efter. Och då tycker jag att det är bättre att jag och Andreas kan dela på matningen så jag får sova lite mer så nu när han är hemma och har semester så kör vi matningen varannan gång på natten/morgonen. Sen känns det lite skumt att ta mediciner som går över i modersmjölken men inte är farligt. Känns som är det inte tänkt att vara där så vill jag inte ha det i mitt barn. Jag vill också kunna känna att det är ok att gå på mina starkare värktabletter om det skulle behövas.

Kul att ni fått haft en trevlig midsommar. Måste kännas bra att få umgås med sin familj nu när ni vart ifrån varandra så mycket när ni låg inne på sjukhuset. Och bara det här att få vara ute och njuta av vädret. Du har skrivit flera gånger om myggor. Du blir inte dålig av myggbett? Själv blir jag jätte sjuk efter jag blir biten så min SLE reagerar starkt på det. Får feber på en gång.
Somriga hälsningar från v-ås

http://mrs-voorhees.blogspot.se

Lisa

24 juni 2012 21:34

Jag blev avrådd från ammningen just för att hormonerna påverkar kroppen så kraftigt och kan aktivera sjukdomen, så det var därför jag inte ammade..
Jag reagerar ganska mycket på myggbett. Får riktigt stora illröda bett som är gula i mitten och gör JÄTTEONT bara man petar på dom. Men jag brukar inte få feber och så iaf.

 
Zarah - mamma till lilla O och Ludwig

Zarah - mamma till lilla O och Ludwig

24 juni 2012 21:10

Många väljer att ha en namngivarfest istället för dop. Man kan ha en ceremoni där barnet får sitt namn och blir "döpt" utan att ha med präst och kyrka. Jag känner många som gjort så. Själv har vi valt kyrkan. Kramis

http://zaraholine.blogspot.se

 
Ingen bild

Carina

24 juni 2012 21:14

Varför inte ha en namngivelse bara då.
Behövs inga präster utan det gör ni själva.
Google på namngivelse så hittar du det säkert.

 
Ann-Mari

Ann-Mari

24 juni 2012 21:16

Hej,såg att du skrev det där med dop,annan variant är att man har en namngivningscermoni.Något kommer du säkert på i allafall.Ett stort kalas då Denise fyller 1 år det bör ni ha efter allt ni gått igenom.Lycka till.

http://1947

 
Therese

Therese

24 juni 2012 21:24

Mina vänner valde att ha en namngivningsfest till sin pojke. Jag var där och fotograferade, och släktingarna kom på kaffefest på dagen, hade presenter med och sen blev det efterföljande grillfest och kubbspel på kvällen. Avslappnat och roligt, för alla. Kanske skulle passa er också?

http://www.westinhouse.net

 
Malin

Malin

24 juni 2012 21:31

Namngivelsecermoni är tydligen populärt, man håller i det själv och lägger upp det själv.

http://onewayforward.blogg.se

 
Ingen bild

madelen

24 juni 2012 21:31

Många som inte döper ha ju nått som kallad namngivning :) bjuder de som man förmodligen skulle ha bjudit om man döpt :) bjuder på fika å endel berättar en del om barnet,om namnet. Å vad man vill anta ja :P å så brukar väl gästerna uppvakta me liknande presenter som vid ett dop :)

 
Ingen bild

Madeleine Persson

24 juni 2012 22:25

Ja bara jag slipper sjunga så får du ha vad du vill:-) tänkte efter som du sjöng på Alfreds dop!!! Ha en bra kväll

Lisa

24 juni 2012 23:05

Ja just de ja, det hade jag glömt! Det känns som hundra år sen

 
Ingen bild

Elisabeth Holmberg

25 juni 2012 18:16

Vi hade namngivning till Oscar och Lill. Inget stort och pampigt utan bara våra syskon och mor och farföräldrar. Vi började med att berätta varför de har fått sina namn och sedan lyssnade vi på en sång: "Gunga". Den är mysig! Sedan läste jag en dikt och sedan sjöng vi idas sommarvisa. Sen planterade vi äppelträd och grillade på vår baksida och fikade. Vi sa till dem som skulle komma att vi inte ville ha presenter utan de fick istället vara med och bidra till äppelträden. Då slipper man få skedar, sparbössor mm som man egentiligen inte har så mycket användning av. Jag tycker att det var perfekt!

 
Ingen bild

Sanna

26 juni 2012 14:51

Vi hade namngivningsfest när Astrid var 6 mån. Då fick vi låna Bjästastugan o där hade en liten enkel ceremoni. Jag och min man berättade varför vi get Astrid hennes namn, hennes "låtsasstorebröder" sjöng en sång, mina systrar läste en egenskriven dikt och sedan åt vi lite och folk höll tal till Astrid. Det hela avslutades med tårta och presentutdelning. Det var jättefint i sin enkelhet :)

 
Lisa - mamma till Knut & Agnes

Lisa - mamma till Knut & Agnes

26 juni 2012 21:56

Vi hade namngivning till Knut och just nu är jag i full planering med Agnes namngivning. Tycker att det är ett bra alternativ istället för dop och man ska inte känna sig tvingad att döpa bara för att det är tradition. Alla mina kompisar har döpt sina barn, ingen har haft namngivning, ingen av mina kompisar är troende, utan det är bara för att det är tradition att döpa. Jag tycker att det är en urlöjlig sak att säga: "vi döper vårat barn för att det är tradition, inte för att vi är troende"... Om du vill så har du Knuts namngivning här: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/2010/08/31/3489424-knuts-namngivelsecermoni-28-8-2010/ Det är så kul att sitta och planera! :D

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Rebecca

27 juni 2012 01:30

Hej Lisa!
Ville bara säga att min syster hade en releasefest istället för dop!
Dom talade om för alla vad barnet skulle heta, barnet fick presenter och sen dukade vi och hade trevligt! :)
Ta hand om dig/er!
Kram

 
Ingen bild

Denize

28 juni 2012 19:46

vad jag vet så föds man in i svenska kyrkan, vi fick hem vilken kyrka dottern tillhörde innan hon blivit döpt :o? så även oom du inte döper tillhör barnet svenska kyrkan!?

Lisa

28 juni 2012 20:45

ja, om båda föräldrarna är medlem i SV. kyrkan så är det så.

 
Natalja

Natalja

28 juni 2012 21:22

Jag resonerar exakt som du när det gäller dopet.
Så vi skippade kyrkan och kommer att ha en "Theo-fest" i sommar med våra närmste här hemma i trädgården (bara att hoppas på fint väder då ; )

http://latin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards