★ 399 gram ★

Alla inlägg under september 2013

Av Lisa - 30 september 2013 10:09

Ja idag är det alltså dax för ett nytt EEG.. Förra gången Denise gjorde ett EEG var uppe i Umeå. Då var hon ganska trött och medtagen efter kramperna och allt ståhej dagen innan, så det var inte så svårt att få henne att sitta stilla. Men det har hänt en del sedan dess och Denise blir helt hysterisk så fort någon med landstingskläder närmar sig henne, så jag kan nästan sätta min högra hand på att det inte kommer att bli en lyckad registrering om hon inte får nånting lugnande innan. Så jag har suttit i telefon nu på morgonen och fixat det, men medicinen måste ges redan två timmar före, så vi måste strax åka upp. Hon ska få Theralen och det tar ju ett tag innan man blir trött av det.. Av egen erfarenhet så vet jag att det ta VÄLDIGT lång tid.. När jag tagit det mot sömnproblem så har jag alltid varit som allra tröttast dagen efter, så jag hoppas verkligen att två timmar räcker..

Vi får hålla alla tummar vi har!!

 

Av Lisa - 28 september 2013 22:10

 

Fisen kan det här med städning! (kan tillägga att hon hamnade i duschen sen och jag fick torka bordet med en handduk, men det är tanken som räknas)


Städa, plugga.. Ja, det är väl denna dagen i korta ord. Och så har vi haft middagsgäster också såklart och Denise blev vääääldigt ompysslad av två små tjejer i några timmar. Förbereder mig på en tidig morgon imorn eftersom hon slocknade redan vid sextiden.. Men men. Sånt är man ju van så det ska nog gå bra de!

Av Lisa - 27 september 2013 08:06

 

Fredag.. Långdag på dagis och skola för oss. Vi hankar oss fram i vardagen. Denise mår bra men är trött och har ganska mycket sämre balans av sin nya medicin, så vi avvaktar med att öka dosen mer tills efter nästa EEG, som ska göras på Måndag.

Tack för alla fina kommentarer! Varje kommentar värmer och jag blir glad att höra att folk tycker att jag verkar vara en bra mamma, för det är inte alla som håller med om det och jag tvivlar ibland på mig själv..


Fick ett paket med en massa smått och gott från en bloggläsare igår. Lite choklad, trisslotter mm. TACK för den! Blev jätteglad faktiskt! 

Nä, nu är det dax att sätta fart här! Ha en trevlig helg allihopa!

Av Lisa - 23 september 2013 15:02

Saknar ni mig? Jag lever. Men jag har tagit en liten pause från detta.. Mår inte särskilt bra just nu och allt är bara kaos i mitt liv.. Men jag kommer att ordna upp det här precis som jag ordnat upp allt annat i livet. Fight for your right!!

På återseende..

 

Utan dig är jag ingenting

Av Lisa - 19 september 2013 00:21

   

Idag vaknade stumpan med 38.5 i feber. Så det blev en VAB dag idag, och imorgon blir vi hemma också. Hon är superförkyld.

Trots sjukdom och elände så pallra vi oss upp på sjukan och lämnade proverna som behövdes inför hennes kommande medicinering.. Senare ringde neurologen upp och det kommer bli Tegretol hon får börja med.. Kanske även stesolid, men det får vi se senare. Meningen var att vi skulle starta behandlingen redan ikväll men medicinen fanns inte på något av apoteken här i stan så vi får vänta till Fredag.. Lite olägligt eftersom hon är sjuk nu och det är då kramperna brukar komma. Men hon har varit hyfsat pigg ändå idag jämfört med sist hon var sjuk. Ätit och druckit bra, så jag känner mig ändå rätt lugn.

Nu har jag såklart halkat efter i skolarbetet igen.. Skulle haft en redovisning idag, men jag hoppas på att kunna ha den på fredag istället. Annars lär jag väl få ett F i betyg, och hur skulle det se ut egentligen?


Nä, nu är det nässpray, pulmicort och bricanyl som gäller ett tag för min rossliga lilla bäbis. Sen är hon nog på benen igen. 

Av Lisa - 13 september 2013 14:42

Idag har vi varit på Habben och träffat neurologen.. Livet känns plötsligt helt oförutsägbart och allt känns bara jävligt konstigt.

Hon hade tittat på MR bilderna på denises hjärna .. Det läkarna i Umeå menade med att "allt såg normalt ut" var tydligen bara när det gällde den misstänkta hjärnblödningen. Allt ser inte normalt ut. Denise har förändringar/skador i sin hjärna och just nu säger dom att hon har ospecifiserad Cerebral Pares.. Jag har faktiskt haft mina misstankar men inte riktigt velat tänka så långt.

Nu ska hon få börja med en medicin mot epilepsi, för det är förmodligen det som gör att hon blir så sjuk och får kramper varje gång hon blir sjuk. Varje gång hon får en kramp så kan den förvärra skadorna hon redan har, så doktorn ville sätta in medicin snarast möjligt.

Jag känner mig såklart deppig och orolig för framtiden. Men nånstans i bakhuvet så har jag ändå haft beredskapen och jag har ofta bevakat alla´steg hon tar och funderar ofta på om saker är normala eller inte..

Nu har jag iaf fått ett svar på varför hon blir så sjuk.. Men jag kommer att tänka, oroa mig, iaktta och hoppas på att hon inte får något stort handikapp. 

Hon har ju sina spända muskler i armarna och sina skakningar när hon sträcker sig efter något.. Och går även på ett väldigt märkligt sätt.. Ja, det är ingen ide att fundera så mkt. Tiden får utvisa vad som händer. Hon är fortfarande mina goa, glada, livsälskande lilla Fis! Jag är glad så länge hon slipper lida och är fri från sjukdomar..


Tung dag, tunga besked. Tröstar mig med en stor skål med godis!

  ÄLSKAR DIG MIN SKITKORV!


Av Lisa - 12 september 2013 19:28

 

Så här får jag min dotter att äta utan att tappa intresset. Så länge Pingu är igång så gapar hon. Har jag ingen surfplatta framme så är hon mer intresserad av att kasta all mat på golvet, för det ser så roligt ut när den rullar iväg.. typ. Imorse när hon vaknade och jag tog upp henne i sängen så tecknade hon "macka"  i min hand och sa "kacka" "dicka" och "knkn".. (översättning: macka, dricka, pingu) Gullungen min!!! 

Idag blev det ingen tupplur på dagis, så det blev en gnällig kväll. Men så fick vi besök av en av hennes dagiskompisar så dom fick leka lite och då blev hon på bra humör igen. 

Själv har jag varit väldigt effektiv idag. Storhandlat, tränat, städat och pluggat så jag känner ig nöjd med dagen.

Imorgon får Denise vara ledig från dagis för vi ska på Habben och leka lite. Ja, för det är det hon gör där. Hon leker och dom tittar på... Så ser det ut iaf. Men dom kontrollerar ju såklart hennes rörelser och reaktioner och ser så att utvecklingen går framåt på alla plan. Vi har inte varit där sen i juni, så det ska bli kul att höra vad dom tycker. Jag tycker iaf att hon har tagit stora kliv framåt!

Nä, nu blir det bara slappa i soffan med en kopp te innan jag ska sussa.

 

Av Lisa - 11 september 2013 20:47

 

Idag har jag sovit en hel timme på dagis wiiihoo!


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards