★ 399 gram ★

Alla inlägg den 19 maj 2010

Av Lisa - 19 maj 2010 19:18

Tjeeeena! Ja som ni såg i tidigare inlägg så har jag bakat idag! Men det var ju bara så komiskt på nåt vis. När jag var klar med bakningen så tog jag med mig kakan ner till mammzen och ställde in den i kylen. Sen fick jag den briljanta idén att jag skulle väga mig. Och HOPPSAN, jag hade gått ner 2,5kg bara på ett par dagar... Men nu var ju kakan redan bakad och vem kan då låta bli att äta? Tre bitar slank ner, men sen gick jag och Olivia Nipleden och sen åt jag då en nyttig och kolhydrats-fri middag. Så jag har inte såååå dåligt samvete ändå. Jag ska INTE sabba det här nu när det börjar hända saker!!

Fredrik är ju ganska mat fixerad. Så när han är hemma så blir det alltid en stabbig frukost, och sen en brak lunch inte alls långt därefter.. Middag, och sen blir vi alltid sugen på nåt sött framåt kvällen.. Men när jag är ensam så blir det inte alls lika mycket ätande. Frukosten tar jag efter promenaden och sen äter jag en sen lunch, och middan blir bara en protein drink/ smoothie. Det är tydligen så man ska göra :)

Nu blir det hårdkörning fram till bröllopet, för jag har fortfarande 3kg kvar att tappa för att nå mitt mål. Go Go Go Go!!!

Av Lisa - 19 maj 2010 15:02

Skulle baka lite cupcakes idag. Men jag glömde köpa formar, så det fick bli en stor kaka av alltihopa istället. Och här kommer resultatet och receptet!!

 

120g choklad
100g smör
1 1/4dl socker
1dl mjöl
1/2tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
2 ägg
75g choklad, grovt hackad

Smält smör och choklad i en kastrull. Häll socker, mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål och tillsätt ett ägg i taget och vispa emellan. Häll över chokladblandningen och rör ihop. Blanda försiktigt ner den hackade chokladen. Ställ pappersformar i en muffinsplåt, fyll formarna. (eller häll allt i en form med avtagbar kant som jag gjorde) Grädda i 180 grader i cirka 20 minuter. När en provsticka kommer ut ren är de klara. Låt svalna på galler.

Vaniljfrosting:
4msk smör, rumsvarmt
100g cream cheese
5dl floursocker
3tsk vaniljsocker

Vispa smöret krämigt med elvisp, tillsätt cream cheese och vispa fluffigt. Häll i vaniljsockret och floursockret lite i taget, vispa till en slät massa. Låt stå en stund i kylskåp ifall den är för mjuk för att spritsa.


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards