★ 399 gram ★

Alla inlägg den 12 januari 2015

Av Lisa - 12 januari 2015 10:15

Men god morgon (eller förmiddag)! Sitter här i soffan och tittar på min plutt som har fått en matvraks-attack. Inte likt Denise att be om mat så jag ger henne allt hon vill ha.. Köttbullar, clementiner, riskakor med mese och såklart mammas kaffe vill man smaka på! Blir så himla glad att se att hon har aptit, för den har aldrig varit särskilt bra.

Som så många andra prematurer så har Denise ett synfel.  Syrgasbehandlingen gör så att blodkärlen bakom ögat börjar växa "knorvligt" som hennes doktor sa. Därför undersöks ögonen ofta på småttingarna. Nu kollas hennes ögon va tredje månad ungefär eftersom man såg att hon hade ett litet fel i ena ögat. Det kan växa bort, men det kan även orsaka näthinne-avlossning, så det är viktigt att hålla koll på ögonen.

Om det inte växer bort av sig själv, eller om det blir värre så kan man laserbehandla ögonen.

Laserbehandling har ju blivit ganska vanligt nu. Många väljer det för att slippa använda glasögon och linser. Behandlingen ska tydligen vara ganska smärtfri och ett väldigt snabbt ingrepp.

Jag blev lite nyfiken på det här så jag kikade runt lite och hittade bland annat Novius som finns i Stockholm. Förundersökningen är gratis och man får träffa läkaren redan då. Det är bra, för om man bestämt sig för att göra ett ingrepp så vill man nog veta vad det är för en doktor som ska göra det..

Fåfäng som man är så såg jag  ju att man även kan göra ögonlocksplastik... Är det nånting som jag skulle kunna tänka mig att operera i mitt ansikte så är det ögonlocken! Dom hänger liksom ner mer och mer för varje år och på kliniken skulle man kunna strama upp dom och göra så att jag ser piggare ut. Jag ser ju ständigt trött ut och har ica kassar under ögonen. Tänk att slippa det!!!  

Ja, den dagen jag börjar se så dåligt så att jag måste ha glasögon jämt, då ska jag banne mig göra både laser och en ögonlocksoperation. Sådeså!!!

 


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards