★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 25 november 2012

En ljusning

Av Lisa - 25 november 2012 08:16

 

God Morgon! Idag drack jag 40ml kall majsvälling till frukost. 10 skedar gröt slank också ner och jag har inte kräkts nånting!


Ja det verkar som att lillan mår bättre idag! Hon ligger på golvet och busar och leker för fullt.  Ska verkligen försöka få henne att äta så mycket som möjligt den naturliga vägen och BARA sondmata i nödfall.. Senaste tiden har jag ju liksom fyllt upp sondsprutan varje gång jag satt henne i matstolen för jag vet ju att hon inte äter.. Men jag ska prova att ge henne chansen att bli riktigt riktigt hungrig idag och se om hon äter nånting. Gör hon inte det, ja då finns det ju inget alternativ.. Då måste jag ju använda sonden, vad annars liksom?

 

Jag börjar få kläm på dom här pannkakorna nu! Idag blev dom riktigt riktigt RIKTIGT goda och jag gjorde som en liten "tårta"! smask smask! Saffranspannkakor med vaniljkräm!

Nu ska jag snart packa ner lillan i vagnen och ta en prommis tänkte jag. Det var längesen vi tog en morgonmpromenad faktiskt, och idag blir det inget gym så det passar väldigt bra!


 
 
Ingen bild

Mali n b

25 november 2012 08:47

Helt rätt inställning till sonden.
Sen ett tips. Sitter hon ordentligt upp när hon äter. Sen när hon ätit klart låt henne stå/sitta i gåstolen (om du har en) en stun. Det gör att maten inte åker hiss lika lätt ;)

 
Ingen bild

Ninni

25 november 2012 09:09

Gud vilken tur att hon mår bättre idag!

 
S.

S.

25 november 2012 13:05

Hoppas det går vägen! :)
Pannkakorna ser för övrigt väldigt goda ut. ^^

http://www.imyourheartache.blogg.se

 
Ingen bild

Lisa-mamma till Elvin

25 november 2012 13:55

Vet inte hur du gör, men det kanske är bra att låta henne sitta med vid bordet när du äter. När Elvin åt dåligt fick vi rådet från dietisten att han skulle äta med oss och att han skulle få äta själv -kladda) Han kanske var något äldre då iofs. Jag lider med er när det gäller maten.... Hoppas hoppas att det får fortsätta med att hon äter mera själv.

Lisa

25 november 2012 14:18

Ja hon är ju lite för liten för att kladda själv än kan jag tycka. Hon fattar liksom inte riktigt. (jag har provat) Men jag äter oftast samtidigt som henne, så vi sitter tillsammas vid bordet

 
M

M

25 november 2012 13:58

Gör som jag Mata henne när hon sj vill ha o hur mkt hon själv orkar med sonden irriterar jätte mkt hennes mage vilket leder till k kräkningar har hått i genom allt deta med min flicka tills jag blev så jävla trött på att hon inte behöll något i magen drog ut sonden och allt fick hå genom munen hoppas det ordnar sig för Denise :-)

http://Prematur mamma

Lisa

25 november 2012 14:17

men oftast så vill hon inte ha. Hon visar aldrig hunger och vänder bort huvet när man ska ge henne.. Det var därför hon fick sonden :(

 
Mia

Mia

25 november 2012 14:17

Hej hej ! Ville bara säga vilken styrka du har som mamma du är fenomenal och Denise är bara så sött och vilken livs kämpare jag befinner mig i samma situation fick en flicka 24/5 -12 i v 25+4 brinken med maten tänkte bara bäretta litet hur jag gjorde . Enligt läk skulle jag fe henne 80ml var 3 timme hon fick alltid ära då mkt hon orka. Med napp resten sondas men det blev för mkt för henne hon börja kräkas mer o mer det han inte ner i magen förrän det var ute igen höll på så ett bra tag tills hon gick ner 150 g värdefulla g det är ju dom man kämpar för hmm men men så bestämde jag mig gör att va fan om hon går ner i vikt så var jag väldigt hopplös o hjälp lös mm jag drog ut sonden o tänkte det ska inte bli mer tvång mat utan hon fick bara det hon själv orkar med . Sedan jag drog ut sonden har hon inte kräkts en endaste gång hon äter 50-80 ml åt gången i bland ofta i bland mindre i böns mer har börjat ge henne lite gröt nu :-))det tycker hon om små portioner hon går upp i vikt sakta men säkert så länge dom inte går ner. Denise har ju sina stunder då hon vill äta tänkte det ca kan bli fler av dom om man låter henne bestäms sj .

http://Prematur mamma

Lisa

25 november 2012 14:21

ja, det låter ganska sunt faktiskt.. Hon äter sämre och sämre faktiskt sen hon fick sonden.. Man tycker ju att det borde finnas anledning till att hon inte vill äta när hon inte vill.. Hon kanske helt enkelt inte är sugen.. Och hon går ju inte upp i vikt MED sonden heller, så det kanske är lite bra att praova utan. Ja, jag får rådgöra med doktorn och se vad hon tycker

 
Ingen bild

Mia

25 november 2012 14:42

Min flicka gjorde lika dant vägra ha något i munnen ville inte ens ha tröst napp var rena helvetet i 2 dygn då hon vägrade totalt jag fick henne till o äta 40 - 50 ml varannan timme nästan tvång mata henne eller lura i henne det . Har en fundering kring Denise hon tycker om danonino kan man ca blanda lite sådant i tex gröten eller göra något med det tills hon vänjer sig vid mat hur mkt ger du i sond ? För jag gav min flicka 80-90 ml men när jag drog sonden orkar hon inte äta så mkt själv 50-60 nu börjar hon äta mer men jag gjorde ultraljud på hennes magsäck för jag fick förr mig att den var för liten förr denna mängd mat men det var den inte så hon fick massa mag mediciner för man misstänkte reflux men efter allt kräkande drog jag ut sonden hon sluta kräkas satt ut all medicin och peppar peppar så har det lugnat sig nu. Hon äter fortfarande små mängder men ofta i bland får jag lura henne i maten .:-((((((( det är jätte svår situation man gör allt. Men inget funkar vad gör man ???? Blir galen :-(((( nu matar jag henne framför tv det är bra sätt att lura henne i mat när hon koncentrerar sig på något annat rappa henne gör jag hela tiden efter som hon sväljer massa luft hur gamla e Denise nu ???? Hur mycket sondar du ? Lycka till med allt och måste baea säga att din blogg är väldigt värdefull älskar o läsa den väntar alltid på nya inlägg :-)))))

Lisa

25 november 2012 14:59

Va roligt att du gillar min blogg! Det känns som att jag har provat ALLT! Och det är ju så med Denise att det som funkar ena dagen funkar kanske inte nästa dag. Idag tex fick jag i henne nästan en halv burk fiskgratäng.. I förrgår spydde hon när hon fick fiskgratäng i munnen..
Danonino gillar hon nog pga att hon får dricka den kall ur nappflaskan. Det gillar hon. Kalla drycker ur flaska, så jag funkderar på att be dietisten skriva ut lite energidrycker som smakar gott. Finns ju många som smakar som smoothie. Det skulle nog vara bra!
Oftst ger jag Denise 100ml i sonden. och det är om hon inte äter nånting annat. Men nu när hon har börjat kräkas så har jag minskat till 50-70ml. Väldigt lite om man jämför med andra barn, men man ska inte jämföra!

 
Ingen bild

Mia

25 november 2012 15:20

Hej ! Nej man ska ju inte jämföra men man kan inte låta bli ge henne mindre o oftare ca funkar vet inte kan inte ge så många råd efter som du gör allt prövar allt men det är som du säger att det ena funkar i dag men inte i mrg lycka till med allt du är världens duktigaste mamma beundrar dig Denise har tur som har dig som mamma du tjejen du har tusen järn i elden

 
Ingen bild

Mia

25 november 2012 15:44

Du gör allt man kan göra men tyvärr så vill dom inte alltid det typiska med Prematurer är maten men jag undrar hur länge det kommer hålla på så ???? Jag hae läst mkt av din blogg o det känns som om du skriver från mitt hjärta de tankarna du har oron besvikelsen mmm det är så skönt spännande o läsa om er resa väntar verkligen på varje inlägg morgon o kväll känns som jag läser en bra bok som aldrig tar slut :-))) lycka till med allt hitta denna blogg för 2 v sedan efter som jag har vägrat och läsa på nätet om Prematurer för jag blir så orolig rädd och ledsen när jag läser om allt det är som du skriver man får vara glad för varje dag sekund minut mmmmm lycka till med alla järn som du har i elden goooo girlllll

Lisa

25 november 2012 18:17

Tack .:)

 
Ingen bild

Lisa

26 november 2012 10:46

Som vi båda konstaterat (fb) har vi rätt lika historier och döttrar. Som du skriver är förhållandet till både hunger och ätande påverkat och man önskar ibland att man visste mer om just detta. Hur de fungerar och framförallt hur de vill ha det. Som min väldigt fina hemsjukvårdssköterska sa när vi kommit hem från sjukhuset i somras "hon äter och hon tycker om mat, det är bra, om hon inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt är det vår sak att hjälpa till att förstärka maten" detta tillsammans med en sträng uppmaning om att inte truga då hon nobbar. Vi hade infantrini endast tidigare. Nu har vi provat att byta till minimax. Jag kan inte säga mycket om den ännu men den är god för flaskan ratas mer sällan och hon tar omtag, det gjorde hon sällan tidigare. Dessutom är den näringstät, dessa ml som går ner blir plötsligt mer värda. Verkar göra maten godare också (blandar i minimax och olja). Det där med att hon blir påverkad av sonden kan nog bero på läget men i Agnes fall var det reflux som behandlades med nexium under en period. Vi märkte av refluxen på det viset och genom hosta följt av uppstötningar, samt att hon ofta hävde upp bröstet av smärta när hon låg plant på rygg. I de perioder Agnes äter som sämst har jag matat henne precis när hon vaknar från vilostunderna på dagen och på nätterna samt att jag utökar tiden mellan målen med flaska och fyller på med de små matportioner hon vill ha. Jag fick också rådet att ge henne en sked som hon kan leka med medan hon äter låta henne banka och kladda med denna. Har babybjörns tallrik och skedar. Alla barn är olika och du får nog sålla mycket bland alla tips men ja, jag kunde inte låta bli att skriva.

Lisa

26 november 2012 12:27

Tack! Alla tips är värdefulla just nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards