★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2012

Att vara prematurmamma

Av Lisa - 15 augusti 2012 08:09

God Morgon på er! Vi startar väl dagen med lite "live-bilder"

     

Jag och Nisen har morgonmys medans min lillasyster sussar sött i sängen. Vi tittade på Hamilton igår och åt lite mörk choklad. Mumma! (mörk choklad med cocos är min absoluta favvo)

Har drömt konstiga drömmar inatt, som ofta. Drömmar om sjukhustiden och konstiga framtidsdrömmar. Jag oroar mig nog mycket för framtiden. Tänker mycket på vad det innebär att vara prematurmamma! 

Just nu känner jag mig ju som en vanlig mamma. Jag gör vanliga saker och jag har en vanlig bebis.. och så länge jag inte tänker på allt som hänt sen den där kvällen som förändrade ALLT.  Lördagskvällen då jag åkte in med ambulans, totalt ovetandes om att min dotter skulle se dagens ljus två dagar senare,  så känner jag mig ganska vanlig.. 

Men jag tänker mycket på framtiden. Det bor mycket oro i min lilla skalle och jag läser mycket om prematurer. Jag vet att man inte ska jämföra sitt barn med andra eftersom alla barn har olika förutsättningar och ingen är den andra lik. Men ända sen Denise föddes så har jag jämfört. Jag har satt ut olika datum på hur länge hon ska överleva. Visste jag en bebis som levde i tio veckor så var det ett mål att passera. Sen hörde jag om en bebis som levde i sex månader och då kunde jag inte glädjas förrän hon passerat den åldern. Nu tror jag inte längre att hon ska försvinna från oss, nu är det andra rädslor. Jag kan inte riktigt ta in det som doktorn säger: Det är inget fel på henne!  Jag går omkring och tror att det ska dyka upp nånting. Alltid redo för kris! Så är det att vara prematurmamma kanske? Sen att jag är lite extra rädd för förkylningar och att jag har handsprit med mig vart jag än går.. det är saker som jag inte ens räknar med.. Och att vi fortfarande har receptbelagd mat, får speciellt vaccin och har saturationsmätare på natten.. Det är kanske inte heller saker som räknas till det normala. Men vi känner oss normala   

Nu när jag ska börja ta ut föräldrapenningen, efter den här LÅNGA perioden med Tillfällig föräldrapenning,  så funderar jag på om dom här sakerna gör att jag kanske har rätt att söka vårdbidrag? Svårt att veta. Kanske någon av er har erfarenhet av det?? Svårt att säga hur mycket tid och jobb man lägger ner på barnet som inte tillhör det normala, när man inte har något att jämföra med...


Nu är det dax för blöjbyte här känner jag.. Väcka Olivia kanske, med lite mumslukt     Idag ska jag till frissan!!! Tyvärr har barnvakten blivit sjuk (SOM VANLIGT MAMMA hihi) så Denise får följa med. Men hon är ju så snäll och jag ska bara klippa mig litegrannn, så det går nog snabbt!


Ha en bra dag!

 
 
Annica

Annica

15 augusti 2012 08:53

du kan ju alltid prova att söka vårdbidrag. Det finns ju från halvt till helt. Och det är ju mycket som inte är "normalt" hos er. Så sök. Du kan ju inte mer än få avslag på ansökan.... Jag är ju ingen prematurmamma, så jag vet ju inte. Men som det räknas på Niklas så är det merjobb och det som skiljer honom från "normalstörda" 9-åringar. SÖÖÖÖK! :) Ha en härlig dag och njut hos frissan.

http://www.pariz42.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisa - mamma till Elvin

15 augusti 2012 09:00

Hej
Det som ger rätt till vårdbidrag är om man har extra vårdbehov som är över 7h per vecka om jag inte minns fel. Satmätning på natten, inhalationer, annan mat och medicinering, att man måste vara extra uppmärksam vid förkylningar, sådant som gör att det kostar mer... Några saker man kan nämna. Bra att söka snabbt, man får bidrag från ansökningsdatum ej retroaktivt tidsmässigt. Kräver läkarintyg. JAg kommer inte på något mer.

 
Ingen bild

Linda

15 augusti 2012 11:27

Klart du ska söka! Prata med barnmottagningen. Finns kurator som hjälper er att söka och titta över ert merarbete och era merkostnader. Det kan finnas saker i er vardag som man kan räknas in i vårdbidrag men som ni inte tänker på då ni är vana och mkt rullar på i bara farten.

Lisa

15 augusti 2012 12:41

Ja ringde till FK och dom sa att det var kommunen som hade hand om sånt men att man måste va tagit ut 250 mammadagar först.. Lät konstigt tycker jag 'men, jag ska ta ch ringa kommunen och kolla vad dom säger.

 
Ingen bild

Bekkas.bloggplatsen.se

15 augusti 2012 18:23

du kan ju kontakta en kurator på sjukhuset och be henne/honom hjälpa dig och kolla upp det med vårdbidrag och det ska den kuratorn dessutom kunna svara på och hjälpa dig med och ansöka om, det har vi fått hjälp med av en kurator. lycka till!

Lisa

15 augusti 2012 18:47

Det ska jag göra

 
Ingen bild

Linda

15 augusti 2012 21:22

Lät konstigt att FK sa så. Vårdbidrag kan man ansöka om från det att barnet är nyfött och fram tills barnet fyllt 19år...
Kontakta barnmott och be om hjälp av kuratorn där med ansökan.
Kommunen hjälper inte till med det vad jag vet.

Ha en bra kväll!

 
Susanne

Susanne

15 augusti 2012 22:08

Precis så är det att vara prematurmamma - man vågar inte tro på doktorn när han säger att allt är bra, man vågar inte tänka tillbaka på sjukhustiden för då blir det för jobbigt. Och denna oro för framtiden - hur kommer det gå i skolan? Kommer han få det bra trots sin början på livet? Man får hoppas man lär sig att ta det lite lugnare någon gång i framtiden =S

http://susannepanyaaventyr.blogspot.se

 
Ingen bild

e

28 augusti 2012 15:00

kan du göra ett inlägg om hur tankarna skulle vara kring en ny graviditet/förlossning? rädslan?

Lisa

28 augusti 2012 16:10

det blir inga fler barn för mig, det skulle förmodligen bli samma sak igen, så jag kan inte skaffa fler barn

 
Ingen bild

Mia

26 november 2012 05:37

Hej hej !! Jag har funderat på det med mamma dagar o vårdbidrag som du har nämnt tidigare ja är fundersam på om inte du ska ha tillfällig föräldrar penning så länge Denise har sond efter dom det räknas som en sjukvårds insatts så länge min flicka hdde sånd var det en anledning till att jag fick tillf föräldrar p jag bor i Skåne vet inte om det kan ha någon betydelse var man bor har ni Hemsjukvård ??

Lisa

26 november 2012 10:05

funderar också på det där faktiskt. Jag har ju slut på vanliga VAB dagar, men förut när hon hade syrgas så fick jag för "vård av svårt sjukt barn" så det ska väl vara att jag söker det då. Vi har ingen hemsjukvård men vi är ju på sjukhuset varje vecka av olika anledningar

 
Ingen bild

Miaa

27 november 2012 05:40

Ja tycker att du ska prata med dom på neo för så länge Denise har sond så ska du ta tillfällig f ledig för när vi åkte hem från neo så hade min flicka sond och det hadde hon ända tills i november under dem tiden fick jag till fjällig föräldrar penning jag förstår inte vf dom p neo inte informerar dig om allt detta ?????

Lisa

27 november 2012 08:15

Det finns ingen Neo här.. och jag har ingen kontakt med Neo heller, så det är nog ingen som vet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards