★ 399 gram ★

Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Dagens andra

Av Lisa - 11 juni 2012 15:12

PROMENAD! Jag bara går och går och går. 4km i skog och snår med barnvagn, 5 hundar och två tanter  

Kan man bli annat än svettig?

Nu laddar jag för nästa svettmoment: LÖPTUR med Olivia.. Om hon fortfarande är sugen.. Man känner sig  lite klumpig och osmidig nu för tiden när man ska ut på nånting. Inte bara för att kroppen är lite sladdrigare, man har ju även ett stort "bihang".. Nu syftar jag inte på Denise. Hon är ju rätt liten och smidig, och ganska söt också för den delen.. Men alla hennes tillbehör!! Vi kommer i paket så att säga. haha. Jag, Nisen, vagnen, och bilstolen. Man blir rätt svettig ibland!  Men, extra motion är aldrig fel. Men nån löptur får hon inte följa med på! Nä, då få hon va me morfarn!

Har fått en stor kasse med fina kläder till Denise. Fina rosa flickkläder (för min tjej är en HON, inte en HEN), klänningar, jackor, mössor, byxor osv. Kanoners! Nu har vi en hel del kläder ända upp till strl 68, och jag tror att det kommer dröja länge innan hon vuxit ut den storleken eftersom hon fortfarande kan ha 56.


Sen blir det lite packning, för imorn åker vi hemmåt.. Längtar inte hem så mycket alls, förutom efter Fredrik då, och kanske lite efter min egen säng, och lite andra kläder än dom jag gått omkring i här.. Men jag längtar INTE efter våra tråkiga enstöring-dagar hemma i lägenheten.. 

 

 
 
Ingen bild

Johanna

11 juni 2012 20:13

Och där förlorade jag det sista intresset till att fortsätta följa din blogg. Du har inte läst på alls om vad genus är? För om du hade gjort det så hade du aldrig uttalat dig som du nu gör i inlägget ovan. Det är synd att hon (ja, hon är en hon) redan nu tvingas in i en roll, en roll som hon kanske inte ens vill ha - bara för att du väljer att hon ska vara på det sättet. Jag har en brun kofta på mig, och jag är en tjej. Jag gillar att snickra, och ja, min mutta sitter fortfarande på sin plats. Tro det eller ej, men den rosa färgen kommer inte att göra din tös till mer flicka än vad hon redan är. Men om du fortsätter att pracka på henne föreställningar om vad en "riktig" tjej är så är risken att hon till slut inte vet vem hon är. Njut av henne så länge hon mår bra, och var glad om hon växer upp till att bli en trygg och stabil kvinna, som inte värderar sig själv utifrån utseende, yrkesval eller prestation - utan utifrån den hon är.

Och vad faaen är flickkläder? Hon är ett barn, liksom vilket barn som helst. Det gör mig så ledsen att läsa om denna okunskap.

Jag önskar så all lycka till till din lilla tös, att hon får växa och må bra - att hon får alla möjligheter att utvecklas och bli den människa som Hon vill. Du har ett underbart litet barn, glöm inte att ta vara på det.

Lisa

11 juni 2012 20:18

Men herre gud kvinna, ta det lugnt. Jag snackar om kläder! ROSA kläder! Till en FLICKA. För jag tycker inte att det är fel! JAG gillar rosa, och självklart klär man sitt barn isånt som man tycker är snyggt. Behöver inte gå in och diskutera genus och värderingar hit och dit. Rosa kläder har KNAPPAST något med okunskap att göra.. haha

 
Ingen bild

Johanna

11 juni 2012 20:45

Nä, hade det bara handlat om att du tycker rosa är snyggt så hade du kunnat skriva "för att jag tycker rosa är en så fin färg", men det skrev du inte. Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tror det ligger mer bakom det. Och jag är fruktansvärt trött på att folk tar så lätt på det. det är just det som gör att vi inte kommer någon vart på den fronten. Nej, du hade kunnat skriva att du gillar färgen rosa, men det gjorde du inte.

Lisa

11 juni 2012 20:49

Men du, lägg din frustration någon annanstans.Jag skriver väl för fan som jag själv vill. DU kanske hade uttryckt dig annorlunda. Men JAG uttrycker mig så här!
Det här handlar om att jag har en dotter, och jag gillar att klä henne gulligt och fint, i rosa små söta klänningar. Det finns en LÅNG tid bakom oss då jag inte fått klä på henne över huvud taget, så jag NJUTER av att få klä henne! Sen vad hon vill göra med sitt liv i framtiden är helt upp till henne. Jag tror nog inte att den där rosa lilla klänningen får henne att ta något livsavgörande beslut

 
Zabine

Zabine

11 juni 2012 20:47

Johanna - Hen kan du va själv! Gubbkärring!!!!!!! Ta ditt jävla genus och stoppa upp de i ärslet!

http://wildasmami.blogg.se

Lisa

11 juni 2012 20:51

haha

 
Ingen bild

Malin Dahlgren Leisjö

11 juni 2012 20:50

Tänk vad laddad färgen ROSA kan vara. En jävla färg. Jag tycker det är skönt när blogginnehavaren sätter ännu mer personlig prägel på sin blogg, och vågar skriva rakt ut vad hen tycker. Men jag tycker som Johanna, det är synd att tvingan in barn i stereotypa könsroller. Rosa är skitsnyggt på tjejer, och på killar. Jag tycker att det blir jävligt löjligt att sätta kön på en färg. Har färgen blå snopp då? Hur som helst, jag kan förstå er båda. Men egentligen, varför ska man ens behöva ha den här diskussionen? Klä era barn hur ni vill, och sen när de är stora nog att välja själva, låt dem göra det då! Denise är en kämpe, och du med Lisa, jag önskar er all lycka!

Lisa

11 juni 2012 20:54

Precis..En färg! Ingen vet ju egentligen om jag kanske även hade klätt min SON i rosa.. Min pappa hade förresten en rosa tröja på sig häromdagen :) och jag har en blå munkjacka :O
Denise har tre blå klänningar.. oops.
Ja, alla är vi olika och självklart ska alla barn få välja själva när dom blir äldre, men just nu är det jag som bestämmer :)

 
Ingen bild

Syrris

11 juni 2012 20:57

Ja du Lisa...Det finns mycket lustigt folk.
Jag älskar oxå rosa...Kommer att klä mina FLICKOR i det till den dagen dom själva inte vill.
Att INTE låta flickor ha rosa är väl samma sak?! Eller?
Tur att varje förälder SJÄLV få välja vad man ska sätta på sina barn!

Lisa

11 juni 2012 20:59

precis.-- du FÅR INTE HA ROSA Denise! För det finns tanter och gubbar som blir upprörda då!

 
Petra

Petra

11 juni 2012 20:59

Men herregud ! Vem är denna Johanna som ens tillåter sig själv att kommentera på det viset?
Hen är det dummaste ordet jag någonsin hört. Och vill man klä sin dotter i små rosa söta flickiga klänningar så är det väl upp till var och en?
Och att behöva skriva "för att jag gillar rosa"! Herregud!
Man uttrycker väl sig hur fan man vill, skaffa dig en egen blogg och prata om genus bäst du vill.
Jag klär mina döttrar flickigt, och skulle Aldrig aldrig någonsin få för mig att ta på dom något som ser pojkigt ut. För varför skulle jag? Dom är flickor och ska få se ut som flickor! Sen är det upp till dom hur dom vill klä sig, sen!

Ursäkta Lisa, men jag blev bara så förbannad!

http://Www.petratvillingmamma.blogg.se

Lisa

11 juni 2012 21:04

Det är bra! Du är nog inte den enda som blir förbannad! Girl Power!!

 
Zabine

Zabine

11 juni 2012 21:03

Gubbtanter menar du!

http://wildasmami.blogg.se

Lisa

11 juni 2012 21:06

ja just de ja, det är ju sååå det heter nu för tiden! Gubbtanter och kärringgrabbar

 
Ingen bild

Anna

11 juni 2012 21:13

Jag fick mig ett riktigt gott skratt när jag läste inläggen, h*n kan ju inte må speciellt bra.... trodde jag drömde när jag läste.. sicken galenpanna hahahaahaha... rosa är snyyyyyggggt...även på killar ibland hahahaha..

Lisa

11 juni 2012 21:13

jajjemänn!

 
Ingen bild

Linn

11 juni 2012 21:20

Man blir så upprörd av sånt här! Jag förstår inte vad vissas problem är? Annat knäppt folk får gärna klä sina pojkar i klänning och baddräkter bara för att visa nån jävla poäng men det är ju bara löjligt!
Jag hade alltid mycket blått när jag var liten och det har ju bara fått mig att tro att mamma hellre hade velat haft en pojk, att jag inte dög som jag var. ( inte nu men i uppväxten, min syster hade mycket rosa)

Lisa

11 juni 2012 21:34

Ja, lite så tänker jag också.. Ska jag klä min dotter i pojk kläder, bara för att det här är ett hett ämne?? Näe! Å sen då? Ska hon gå i kostym när hon blir vuxen och försöka se manlig ut, sådär som en del lesbiska kvinnor gör..?? Jag fattar inte poängen!

 
Ingen bild

Johanna

11 juni 2012 21:48

Det är synd att ingen, förutom Malin, bemöter mig - istället för att gå i försvar och trycka ner mig. Jag är inte dum, och jag vill verkligen inget ont. Jag har följt din blogg ett tag nu Lisa, och jag vet mycket väl att du njuter av att få klä henne. Jag blev bara så ledsen när du skrev så nedvärderande om hen, och att din tjej är en "riktig" tjej som självklart ska ha rosa kläder. Det gör mig ledsen. Eftersom jag har varit en av de som tvingats på kläder jag aldrig trivts i, som blivit övertalad att ha klänningar, kjolar och annat som jag aldrig varit mig själv i.

Det har absolut inte med färgen rosa att göra. Jag hade blivit minst lika irriterad om du skrivit att du bara vill klä henne i gult, grönt, i kjol, kolt eller bara mössa för den delen. Att du vill avgränsa, det är nog det som upprör mig. Jag hoppas Denise är stark nog att säga ifrån den dag hon vill dra åt sitt eget håll.

Av det du skriver så fattar jag att du har haft det tufft. Och jag vill inte på något sätt förminska dig som person. Men jag önskar så att folk i allmänhet ville öppna upp sina ögon för vad könsrollerna gör med barnen.

Jag är ledsen att du blev så arg och irriterad av min kommentar, det var mer mening att väcka någon slags eftertanke - och att förklara varför jag lämnar bloggen.

Zabine: Det spelar ingen roll vad du kallar mig, utan det säger snarare mer om vilken nivå din diskussion drivs på. Och det var längesedan jag lämnade sandlådan.

Nu tänker jag inte skriva mer, eftersom det inte känns som att det blir något vettigt utav det. Det är tråkigt att det fortfarande finns så mycket näthat, och att man inte kan föra diskussioner på en vettig nivå.

Som jag har skrivit förut så önskar jag er all lycka i framtiden.

Lisa

11 juni 2012 21:52

näthat?? jaja, du verkar vara en ganska själupptagen människa. Du pratar om hur det känns för DIG att jag klär MITT barn i rosa.. Sen om du vill gå omkring och tro att jag BARA klär mitt barn i rosa och absolut inte någon annan färg, så får du tro det.. Så jävla löjlig diskussion. Kläder!! herregud

 
Ingen bild

Anna B.

11 juni 2012 22:06

Hej!
Jag älskar rosa och skall jag köpa kläder och de finns i rosa e de självklart att jag väljer den färgen! Har två söner, så jag har inte fått köpa så mycket rosa och spets, de har haft varsin rosa piké, så skulle jag få en dotter skulle nog hennes garderob bestå till 98% av rosa! Hade ju inte valt brunt bara för nån annan tycker de i alla fall! Hon verkar ju leva kvar
på stenåldern den där Johanna:-o Jag blir oxå lite upprörd som några av de tidigare kommentatorerna...
Jag har följt din blogg varje dag i ca 5 månader och är sjukt imponerad av din styrka som person! Är så glad att de börjar rätta till sig för er och att allt går åt rätt håll!
All styrka och lycka till er!!

Lisa

11 juni 2012 22:13

Tack! Ja visst blir man lite upprörd? Alla får tycka olika, men i min blogg råder regeln: boys will be boys! och kvinnor har alltid varit kvinnor. Rosa är vackert, och kvinnor och flickor ska vara söta och vackra. Vi FÅR vara vackra, men vi måste inte

 
Ingen bild

Maria

11 juni 2012 22:13

Min spontana känsla kring detta handlar mer om framtiden. Jag har fått höra att om jag klär min son i en rosa tröja så får jag faktiskt skylla mig själv om han blir mobbad. Jag kan alltså motverka mobbing genom att klä min son i en viss färg. Logiken kring det är för mig, ganska obegriplig.
Sen är det trots allt så att folk faktiskt behandlar barn olika utifrån vad kläder dom har på sig. Har små pojkar tex grön starwars tröja så är han en "tuff liten kille", bär sen o andra sidan en flicka en grön starwars tröja så är hon oftast en "pojkflicka". Alltså inte en tuff liten flicka. Har en flicka rosa och tyll så blir hon en söt liten flicka, men har då en pojke en rosa tröja så försöker man göra honom till bög. (Jepp, helt allvarligt har jag fått höra de. Min son kommer automatiskt gilla pojkar för han har rosa på sig.......)
Tyvärr så är det ju så att alla "tjej" saker får negativ laddning, du springer som en tjej, du skriker som en tjej, osv. You've got my point.. Så för min del handlar de mest om att försöka sudda ut "könen" på kläderna o färgerna. Inte poängtera att det är tjejkläder, pojkfärg... Fram tills han själv vet vad han gillar o inte så är det vi som föräldrar som bestämmer, och vi gör allt för att han ska få välja mellan allt vad världen har att ge. :-)

Lisa

11 juni 2012 22:21

ja det är synd att det har blivit så.. och att det är så laddat.
Men.. klänningar kommer alltid att finnas och dom kommer aldrig att passa på en pojke.. Och olika kön, det har vi. Så har gud skapat oss. sen är det samhället och vi människor som ställt till det, och allt bottnar nog egentligen i det här med att männen har bättre lön än kvinnorna.. Det ska vara jämnställdhet osv.. Och då har det kommit till den punkten att vi ska ta itu med det redan då barnen är bebisar...

 
Ingen bild

Lisa

11 juni 2012 22:23

Och ja har en dotter på snart 3 år som BARA ska klä sig i ROSA och Hello Kitty. Visst får hon göra de när dom kläderna är rena annars blir de något lila men tar man fram ett par bruna byxor så går hon hellre utan :)).. Så här tvingas de minsann inte på något rosa , utan här bestämmer hon själv :)).. Nä rosa och lila är super sött på en liten tös :). Klä din dotter som du själv vill för då mår ni båda bra :)

Lisa

11 juni 2012 22:25

:)

 
Ingen bild

Rebecca

11 juni 2012 22:38

Fast HALLÅ????
jag tror ju knappast att Denise i äldre dagar kommer må dåligt och vara förvirrad
När hon blir äldre för att hennes mamma klädde henne
I rosa när hon var en bebis!
I såna fall skyller jag mitt avhopp i gymnasiet på att jag hade ett par snickarbyxor när jag var 4 månader, pga det vet jag inte längre vem jag är eller vad jag vill! ;)
Är det inte mer förvirrande att ha pojkfärger på en flicka än flickfärger?!
Jösses...
Jag skulle kunna gissa att J är feminist och demonstrerar för jämlikhet samt lever i ett förhållande med en kvinna!
Gissning bara! ;)

Lisa: älskar din blogg och älskar att du uppdaterar den så ofta som du gör!
Kramar till dig och lillan!

Lisa

11 juni 2012 22:40

WORD!! :) Tack

 
Ingen bild

Per

11 juni 2012 22:51

"Det har absolut inte med färgen rosa att göra. Jag hade blivit minst lika irriterad om du skrivit att du bara vill klä henne i gult, grönt, i kjol, kolt eller bara mössa för den delen. Att du vill avgränsa"

Så det spelar inte någon roll då vilken färg man har på barnen , gillar föräldern svart så är det könsdiskriminering , om barnet ha gult samma sak . Vadå ska barnen vara nakna då , eller hellst ha kläder i flerfärger ? Typ vit, rosa , svart gul randig Tröja ?
Mkt konstigt ..

 
Ingen bild

Denize

11 juni 2012 23:49

Johanna, jag blir så förbannad på såna som du helt ärligt så blir jag de ni är som religiösa människor som bänder upp ytterdörren för att pracka på andra människor av det NI tror på. och att du ens har mage att kritisera en mamma som genomgått ett helvete och slitits mellan hopp och förtvivlan över sin dotter i månader. öppna en grupp på facebook eller något för folk som är intresserade av det DU tycker men pracka inte på andra.

Förövrigt Denize heter jag med en mutta mellan bena födde jag min dotter EN HON inget hen skulle bli galen om någon kalla min dotter hen, för HON är en HON och som vi överöst henne med den söta flickfärgen rosa och vi ÄLSKAR könsuppdlening på kläder jag och min man, skulle jag få tvillingar en POJKE och en FLICKA skulle vi utan tvivel klä pojken i blått och tjejen i rosa, jag älskar att klä min dotter i flickiga rosa kläder för jag vill visa hela världen att jag fått en dotter (och det gör jag med färgen rosa då jag inte vill visa henne naken).
Skulle Aldrig falla mej in att klä henne pojkigt i blått bara för att göra genusfreeks människor till lags och jag ska njuta av tiden då jag kan bestämma över vad hon ska ha på sej.
Och tråkigt för dej att du vart påtvingad kläder du inte vill ha ( jag menar det) Mn blanda inte ihop din tragiska upplevelser med att någon inte tycker som du ( att rosa är en flickig färg).

VART ville du komma med ditt inlägg, ville du frälsa hela världen och trodde du verkligen att Lisa skulle ändra sin uppfattning för vad du skrev? fattar verkligen inte din poäng och har det någonsin någon gång du som blivit så kränkt av att bli påtvingad kläder du inte vill ha att det kan vara kränkande att LÄSA DE DU SKREV? att bli påtvingad ett genus tänk inser du hur lika mycket påtvingat det är?
Låt Lisa klä sin dotter i riddarrustning om det är så det är HENNES dotter.

Jag hoppas att mmin dotter kommer tycka som vi att rosa är flickigt och blått är killigt så är det bara FY VILKEN MAMMA JAG ÄR BLÄÄÄ!!

Kämpa på Lisa jag och min man hejar på er varje dag <3

 
Ingen bild

E

12 juni 2012 00:28

Använder du byxor? Om du gör det, hur kan du leva med det? Blir du inte förvirrad? Det är ju faktiskt ett mansplagg.

Lisa

12 juni 2012 09:18

Skulee du klä din son i klänning? skulle du bli glad om din pappa eller farfar kom i kjol och roas klänning på julafton? Kan du skicka ett familjefoto tack. skulle gärna vilja se din familj!

 
Ingen bild

Vanja

12 juni 2012 07:29

Haha, måste bara kommentera. Hade (med betoning på hade) en vän som var som den där Johanna och som tyckte att jag lika gärna kunde klä på min son klänningar, vad spelade en snopp för roll. Hon hade en dotter och kunde säga nästa dag att hon absolut inte ville ha en son (konstigt, men även lite taskigt till en som hade en son). Hur går det ihop? De flesta med så starka och dumma åsikter och som bara tycker att deras åsikter är rätt är nog ofta ganska förvirrade och har dåligt självförtroende.

Jag var inte så förtjust i rosa tidigare, men nu när jag fått en dotter så är saken annorlunda. Det är ju så sött med små rosa klänningarj(haha). Min son älskar också rosa och han skulle gärna få ha alla rosa saker för mig. Tyvärr måste jag hindra honom lite, för jag märker att han blir retad på dagis annars.

 
Ingen bild

Maria

12 juni 2012 08:31

Jo det håller jag med om. Pojkar föds med snopp, flickor med snippa (eller vad man nu väljer att kalla det), det är en ganska påtaglig skillnad. Hen är inget ord jag sliter på, kan va bra när man pratar om nån man inte vet om det är en han eller hon. Men du säger att klänningar aldrig kommer att passa pojkar. Varför är det så? För att vi har lärt oss det. För mig handlar det om att inte lära min son gränser. Jag erkänner, jag dör lite av gullighet när jag drar på min son skjorta och slipover för han e ju så sjukt söt. Men han har även en lila tröja som han givetvis är sötast i världen i. Men, genom att redan nu ha många färger så kam han i framtiden välja vilken han gillar bäst. Hade jag däremot bara klätt honom i blått så hade han förmodligen gillar blått sen för det är liksom vad som finns och då har han ju lärt sig att blått är hans färg.
Som du själv säger att det är vi människor som var ställt till det, då tycker jag att det är vår uppgift att rätta till det också. För våra barns skull! :-)
Min son ska kunna gilla vad han vill, utan att de kommer ett barn på dagis och berättar för honom att han inte får gilla rosa för det är faktiskt en TJEJfärg, det har ju ho. Lärt sig av sin mamma eftersom att det bara är flickor som har rosa, och klänning.

 
Ingen bild

Stina

12 juni 2012 09:36

Jag tänker inte motsätta mig vad någon sätter för kläder på sina barn, och av vilken färg. Det är deras ensak. Och jag kommer att fortsätta följa din blogg.

MEN jag förstår att det som Johanna reagerade på, var att du skrev att "Denise är en HON inte en HEN." Jag tror hon menar att det inte är ditt beslut, det är Denise själv som ska få växa in i och känna efter vilken tillhörighet hon vill ha. Och det underlättas inte av att från start ikläs en roll, med både kläder, uttryck och andra attribut.

Och varför skulle en pojke inte kunna ha klänning? (det är ju såna uttalanden som upprör - sen vad du faktiskt väljer att klä ditt barn i är din ensak tills hon kan välja själv - det är motiveringarna som är både onödiga och lite sneda.)
Små bebisar ser alla i stort sett likadana ut förutom vad som finns mellan benen, och jag tänker att en klänning är jättebekvämt för en liten blöjstjärt oavsett om det finns en snopp eller snippa inuti :)
Huruvida det passar pojke/flicka eller inte är egentligen ointressant. Bebiskläder ska vara sköna och funktionella primärt. Och klänning är både funktionellt och bekvämt till båda könen. Vilken färg den har är sen inte väsentligt anser jag. Rosa klänning till en pojke, för all del i min värld.

För inte så längesen var det HELT otänkbart att en kvinna skulle kunna bära byxor, idag är det en självklarhet. Har ni tänkt på det? Det kallas UTVECKLING, och det är dethär som Johanna försöker bidra till. Likväl som tjejer ska få ha jeans och kostymbyxor, så ska killar kunna få ha rosa klänning om de vill - utan att någon höjer på ögonbrynen. Det är en del av den jämställdhet som det surras så mycket om, men som vi aldrig riktigt når - och det börjar faktiskt med såna här små, till synes obetydliga saker!

Denise är ett jättefint barn, och du får klä henne i precis vad du vill Lisa. Jag är inte arg och har inget emot dig eller nån annan i denhär tråden personligen.

Mitt tips i all välmening är att när hon blir större och kan klä sig själv, utöka garderoben med inte bara "flickiga" utan också både neutrala och "pojkiga" kläder och låt henne välja :)

Och Zabine: Väx upp. Ytterst låg och onödig nivå från dig. Helt ovärda kommentarer som inte för diskussionen framåt.

Lisa

12 juni 2012 09:44

självklart så har jag inte BARA rosa klänningar till mitt barn. Det skulle bli lite tjatigt.. Det finns även Jeans och Superman-body i hennes låda..
Men det här med att pojkar ska ha klänning.. Dit kommer vi nog aldrig att nå. Då kan dom ju få börja använda BH också. Ärligt talat så tror jag inte att någon pojke VILL ha klänning och inte heller klack skor. Nä. Det här är bara kläder. Manliga och kvinnliga. Tänk ett bröllop där mannen har klänning. Det skulle då inte jag gilla. Vi kan bli jämnställda i mycket, men aldrig där! Flickor har kurvor och bröst. Och då passar en fin klänning så fint. På en man ser det groteskt ut!
Men Denise kommer självklart att få ta på sig precis det hon vill när hon är så pass stor så att hon kan uttrycka vad hon vill!

 
Ingen bild

Stina

12 juni 2012 10:38

Jadu Lisa, precis sådär lät det också på 50, 60-talet när det diskuterades i samhället huruvida kvinnor skulle kunna bära långbyxor. :) Många protesterade högljutt och sa aldrig i livet, det kunde de minsann inte tänka sig, skulle ju inte se klokt ut osv osv. Men vi har ju kommit långt sen dess, idag är det en självklarhet, så varför inte åt andra hållet också? En vacker dag! 50 år till?? :) Jag är inte alls främmande för att det kan bli så. Med tanke på hur mycket annat som har utvecklats: synen på mörkhyade, homosexuella, med mera med mera.

Sen är det faktiskt inte alla flickor/kvinnor som har begåvats med kurvor och bröst heller, MEN de passar i klänning ändå, för det finns ju som tur är olika modeller och snitt. Klart att det skulle utvecklas klänningar som e snygga på män om vi kommer så långt - precis som att det finns kostymbyxor och jeans med kvinnlig skärning idag :)

Och förresten så har ju skottarna haft kjol i alla tider! :D

Som sagt så är jag varken arg eller upprörd på nåt sätt, men tycker det är en jätteintressant diskussion, som jag gärna har en åsikt i. Vill bara förtydliga det. Kram!

Lisa

12 juni 2012 11:12

Ja, när man diskuterar på din nivå så kan det bli intressanta diskussioner iaf.. Så länge man kan förstå varandra och inte dömma varandras åsikter så kan det vara riktigt kul med sånna här diskussioner.. (även fast man kanske inte kommer någon vart)
Ja, det skulle va kul och få sig en titt in i framtiden och se hur vi ser ut om 50 år.. :) Vem vet.. Då kanske vi inte ser skillnad på män och kvinnor.

 
Ingen bild

Maria R

12 juni 2012 11:22

Hen hit och ditt, jag anser att vi föds med kön pojkar och flickor. Lisa du ska självklar klä din gudomligt gulliga flicka i vilken färg du vill inte vad någon annan tycker. Jag personligen har svårt för rosa av någon anledning, men tycker inte för den delen att flickor inte ska kläs i den färgen. Har två pojkar och de har då haft alla färger som fins. Ena pojken ÄLSKAR lila och det får han gladeligen ha om han själv vill. könet sitter inte i färgerna eller gör det? Fortsätt klä din tös i gulliga kläninga, tjolar och kråsblusar i både rosa och ännu mer rosa.

 
Jenny

Jenny

12 juni 2012 11:25

Som mamma till fyra kan jag bara säga; Lisa passa på att klä din dotter som DU vill ni för tiden går fort och snart vill hon bestämma själv. Mina tre största barn har alla favoritfärger som inte är särskilt typiskt tjej/killiga . Stora tjejen älskar svart, sonen lila(!!) och mellantjejen är kvar i den rosa period som en hel del tjejer har. Sonen har även många kompisar som använder både rosa och lila så här är inga färger omöjliga oavsett kön!!

http://blogg.alltforforaldrar.se/jeroc

 
Heidi

Heidi

12 juni 2012 21:08

Jisses, som om man inte redan oroar sig för att allt man gör ska ge barnen men för livet, nu ska man oroa sig för att ens barn blir otrygga och inte vem vilka dem är bara för att man som förälder har valt kläder åt dem. Jag har en kusin som blev klädd som en typisk flicka när hon var liten, i kjol och klänning, precis som hennes syster. När hon blev 7-8 valde hon att hellre ha byxor när det var kalas, medan hennes syster alltid ville vara riktigt flickig och ha prinsessklänningar. Även idag, när de är 14 och 16, är den ena lika flickig som alltid medan den andra inte gärna bär klänning. Uppfostrade på exakt samma sätt, men idag med två helt olika stilar och åsikter. Och tänka sig, ingen av dem har fått någon sne syn på vilka de är eller var de hör hemma i för "kategori".

Nej, jag tycker det finns så mycket annat att lägga ner energi på när det gäller uppfostran. Jag hoppas och tror att de värderingar, känslor och åsikter min dotter kommer att ha som vuxen inte är grundade i vilka kläder eller färger jag klätt henne i, utan i vad jag har lärt henne om sunt förnuft, respekt och friheten att yttra sig. Ska vi dra allt över samma kant, där det inte längre finns någon skillnad mellan män och kvinnor så kan vi ju börja med det som så länge har varit debatt; lönerna. Vi kan också ta bort tjejmilen, tjejvasan, tjejvättern osv. Varför ska kvinnor springa, cykla, åka skidor kortare sträckor än män? Varför är det okej att göra skillnad i vår fysiska kapacitet men inte när det gäller kläder och färger?

http://heidipetridis.blogspot.com

Lisa

12 juni 2012 21:34

jadu, där sa du nåt! helt sjukt att det är just färger och kläder som man hakat upp sig på! Less blir man

 
Ingen bild

Emma

12 juni 2012 21:46

För det första tycker jag att nivån på vissa kommentarer är låg. Varför får man inte ha egna åsikter och diskutera om dem utan att det ska sväras och kallas namn?
För det andra, Lisa, i Japan har de en ny trend där äldre män använder BH för att deras hängbröst inte ska guppa? Åååhh nej jorden går under, män har Bh i japan och män har kjol i skottland. Inte bra ;)
För det tredje verkar det som att bara två har läst Johannas inlägg. Folk säger den ena elaka kommentaren efter den andra för att hon säger sin åsikt, en åsikt de inte har brytt sig om att ta reda på mer om. Tragiskt!'
För det fjärde har min son fem rosa tröjor, fyra röda byxor och ett nattlinne. Han leker med dockor och traktorer, han älskar sandlådan och att spela fotboll. Han gillar att diska och baka. Är han bög? Nix eller jag vet inte (han är bara 1 år). Är han udda bland andra barn? Nix, de tar han för den han är. Låt barn vara barn. Och haka inte upp er på "flickkläder" och "pojkkläder". Ta på dem det de passar i.
För övrigt vill jag tacka för en trevlig tid men vill ödsla min tid på någon som behandlar människor på detta sättet. Jag tycker man skulle vara lite ödmjuk när man har upplevt så mycket. Men du har en super tuff dotter och jag önskar er all lycka i framtiden med eller utan klänningar och Bh:ar :)

Lisa

13 juni 2012 09:41

Jag fattar liksom inte grejjen med diskussionen här?? Jag har ingenting emot att pojkar har rosa. INGENTING.. Var så god! Klä era barn som ni vill, men jag tvivlar på att du tar på din son en klänning och en BH. Det gör jag faktiskt. Sen finns det homosexuella, jag respekterar dom, det finns trasvestiter. Jag respekterar dom också. Det finns folk som tycker att flickor och pojkar ska kallas HEN. Jag respekterar dom också. SÅ LÄNGE INGEN FÖRSÖKER TVINGA MIG ATT TYCKA LIKA. Alla måste väl få ha sin egen åsikt eller hur?
Du vet ingenting om mig och om jag är ödmjuk eller inte. Men jag antar att man inte kan vara ödmjuk om man tar på sin dotter en rosa klänning eller hur??

Nä, tror man att man kan döma en människa efter det, så är jag nog bara glad om du slutar läsa min blogg!! För här skriver jag MINA tankar.

 
Ingen bild

Sara

13 juni 2012 11:52

Hej!
Jag tänkte bara säga att klart Lisa får klä sin dotter i exakt det hon vill. Och om Denise vill ha andra kläder när hon blir äldre så säger hon nog till. De flesta barn brukar vilja bestämma helt själv vad de vill ha på sig, men vid 7 månaders ålder tror jag inte alls att de bryr sig!
Min bästa vän klädde aldrig hennes dotter i rosa eller "flickiga" färger när hon var bebis, men ändå blev rosa hennes favoritfärg när hon började förstå sig på färger- så min kompis fick så lov att gå och handla rosa kläder/saker eftersom det var det hennes dotter ville ha (även om rosa inte direkt var hennes egen favoritfärg)Så Lisa, jag tycker att du ska köpa det du tycker är fint, tills den dagen Denise börjar protestera och vilja ha annat på sig :)

 
Ingen bild

Josefine - mamma till prematurkille

13 juni 2012 12:00

Herregud! Jag brukar inte "försvara" en bloggare när dom blir "påhoppade" av annat folk för man väljer ju att skriva. Men folk väljer att läsa så sånt tycker jag dom kan klara av själva. Men shit va irriterad jag blev!
Jag har en SON en HAN! HAN har massa SVARTA kläder med dödkallar på. DET kan ju inte heller vara passande.. Han har även blått grönt brunt grått nått rött men faktiskt inget rosa. För jag har en HAN.
Klart som fan att Denise ska ha rosa kläder. Hon är ju grymt söt i det;)

Jag tycket inte du ska ta åt dej. Johanna har ingen aning om hur det är att få en prematur. Ödelägga sitt vanliga liv o bosätta sej på sjukhus o sväva mellan liv o död.
Vad jag fått för intryck av dej är att du kan säga ifrån o gör va du vill. O Denise växer upp m dej som mamma så jag tror hon kommer bli en liten tjej skinn på näsan som säger ifrån om hon inte vill ha rosa. Så passa på medans du kan;)

Kram till er!!

 
Ingen bild

grodan

13 juni 2012 14:47

Snart vågar man inte nämna att man köpt en klänning till en tjej mera. Det har gått så till överdrift att det känns löjligt. Jag har flickor med klännigar o blå byxor och jag har killar med rosa kläder. En av mina tjejer leker med bilar. Alla får välja idag. Det har blivit sån hysteri och modegrej att hela tiden påpeka när någon nämner ordet klänning eller flickigt till en tjej.

 
Ingen bild

Erika

13 juni 2012 18:00

Man föds antingen till en hon eller en han. Inte en hen. Om man senare i livet känner att man kanske var mer hon än han eller tvärt om så finns det ju i dagens samhälle goda möjligheter att leva så som man vill.
Barn måste få veta om dom är en hon eller han. Det är vår skyldighet att ge dom den identiteten. Sen kan man ändra sej när man blir vuxen.
På min förskola har en del pojkar klänning om dom vill, ingen reagerar nämnvärt över det. Flickorna har star wars och spindelmannen tröjor. Vi pedagoger väljer att använda både tuff och söt för både pojkar och flickor.
Vi förmedlar att alla kan göra vad man vill, oavsett kön.
Det är inget förtryck att var HON eller Han - det är bara så det ser ut i livet!
Lycka till med din fina lilla Denise!

 
Ingen bild

Maria

16 juni 2012 19:01

Haha, alltså, jag kan till viss del förstå din reaktion, Johanna, för du tolkar textem som om Denise tvingas in i en könsroll. Tror dock att du (och jag) känner denna familj för lite för att veta något om det. Det handlar om så mycket mer än vilka man kläder man väljer åt sina barn. Genusmedvetande är jätteviktigt, det tycker jag också, men det finns knappast någon som alltid uttrycker sig korrekt och gör rätt på alla plan. Så, jag tycker nog att du överreagerar lite...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 8 juni 2016 15:54

Ja ibland har man verkligen otur. Har varit frisk länge nu och var inte alls orolig för att börja jobba.. Och så får jag ett bett av något slag.. Som växer och växer och till slut kan ja inte sitta på ena skinkan (där bettet sitter) . Slutade med...

Av Lisa - 5 juni 2016 22:34

            Igår!!! Det var längesedan jag skrattade så fruktansvärt mycket. Dom är ju helt sanslöst roliga mina Småstads-grabbar! Jag bara älskar dom. Det var inte så mkt att fundera på när man hörde att dom skulle hit. Hade docl gärna stann...

Av Lisa - 1 juni 2016 20:36

Sommar än en gång! Känner mig glad och lycklig och full av hopp idag! Det har varit ett tufft år och jag har inte riktigt fått ordning på alla bitar än, men är på god väg.     Hej jag heter Lisa, och jag är en beroende! Ja, så presenterar jag m...

Av Lisa - 19 februari 2016 19:29

Tror ni den här lilla tjejen lägger sig lycklig ikväll? Första ridturen En bra dag med hundar hästar och kaniner. ...

Av Lisa - 17 februari 2016 07:45

Hej på er! Det var längesen jag visade mig här, men nu kikar jag in och bjuder på en låt som jag gjort..  Eller.. texten har min syster skrivit och den handlar om mig. Melodin har jag gjort. och det är jag som står för sång och gitarr     https...


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Ovido - Quiz & Flashcards