★ 399 gram ★

Alla inlägg den 9 april 2012

Av Lisa - 9 april 2012 19:40

Egen tid... Ja, då har man varit på sjukhuset och brytit ihop en stund då..  En del människor ser bara rakt igenom min fasad och då blir jag plötsligt så medveten om vad som egentligen hänt, hur jag egentligen hanterar det här och var det kommer leda mig om jag fortsätter så här.

Tänk att en människa som jag träffat tre-fyra gånger ser precis vad det är som händer med mig.. Att ja går på nån slags sparlåga.. Jag ler, fast jag gråter inombords. Jag försöker se fräsch ut fast jag känner mig som ett ras. Jag är glad och trevlig fast jag egentligen bara vill skrika rakt ut. Jag klarar allt själv och jag ber inte om hjälp.. Jag försöker vara superkvinnan. Jag vill liksom vara som jag tycker att alla andra mammor verkar vara.. Duktiga på allt, orkar allt, kan allt utan att fråga nån.. Jag ser ingen annan mamma som lämnar sin dotter på sjukhuset och går hem själv och sover.. Alla andra mammor verkar klara av stressen och pressen och allt som hör till.. men jag glömmer en viktig sak: JAG är inte "alla andra mammor".. Alla andra mammor har inte spenderat 5 månader på sjukhus med en dotter vars liv hängt på en skör tråd. Alla andra mammor har inte blivit så sjuka att dom nästan dött av sin graviditet.. 

Jag vet inte vad jag förväntar mig av mig själv. Men när till och med utomstående människor ser att jag ställer så orimliga krav på mig själv så att jag håller på att rasa samman, så är det nåt som inte stämmer..

Många saker jag gör är för att andra inte ska tycka att jag är dålig på nåt vis. Jag vill bevisa för mig själv och alla andra att jag klarar det här! I mitt huvud så står folk på sidan om och väntar på att jag ska misslyckas. Dom visste hela tiden att jag inte skulle klara det, men jag ska bevisa motsatsen!! 

Självklart så är det inte så!! Men jag beter mig som om det vore så. Vem är det jag vill bevisa nåt för??? Nä, dags att börja tänka logiskt, känna efter vad jag behöver och sluta bry mig så mycket om vad andra tror och tycker.. Ingen som inte gått i mina skor kan veta vad det innebär..


Inatt sover Denise på sjukhuset, jag tar en paus. En paus från ALLT!

Av Lisa - 9 april 2012 14:37

Såja. En tupplur gjorde susen! Ordningen är återställd här hemma (för en stund) och Denise har sovit sig igenom mitt dammsugande. Bra!! Skitjobbigt om hon ska vakna av alla ljud. 

Har dragit in skötbordet till vårt sovrum istället, där gör det mer nytta så nu börjar det kännas bra här hemma!

Nu har vi nyss varit ute och gått. Varit och köpt en lampa till skötbordet, och lite annat smått och gott.

Förkylningen börjar lägga sig och bihålorna känns bättre. Men mitt ena öra durrar och låter. Skapligt irriterande! Och ont gör det också! TÄnk om man fått nån öroninflammation eller nåt! huvva!

Köpte mig ett par träningssnoddar! Hinner man inte till gymmet så kan man ju alltid använda fantasin och träna lite hemma istället. Börjar bli på tok för slapp och lat.. Okej, jag är vaken hela nätterna men jag vill inte bli nån slas has/soffpotatis för det. Näe. Idag har jag till och med sminkat mig, bara för att!!

Av Lisa - 9 april 2012 10:06

Är det inte märkligt? Varför är det alltid så? Att om man är lite trött, lite på dåligt humör.. Då jävlas ALLT! ALLT går fel. Man tappar saker, fastnar i saker, slår sig, glömmer saker och allt går bara heeeelt fel! Så är det iaf för mig. Särskilt just precis idag! Vt inte hur många gånger jag fastnat med syrgasslangen idag. Tror att jag lyckades bryta tån nyss också... nä inte riktigt, men nästan..

Morgonen var ju som jag skrev: KAOS! Tänk att påsen alltid ska lossna just på morgonen, och just när Denise är riktigt elak! Fast det kanske är just därför hon är elak. Det är nog inte så skönt att ha bajs runt hela magen...

Känner mig liiiite irriterad på att vi alltid lyckas få med oss grejjer som inte funkar!! Bytte ju saturationsmätare igår eftersom det stod ERROR hela tiden på den vi hade.. Och den vi fick med oss istället  var ju ännu värre!! Om jag skulle lita på den så skulle Denise vara kliniskt DÖD. Flera gånger har den pipit och visat att hon har 7 i syresättning. Sen kan den hoppa upp till 20.. Första gången flög jag upp ur sängen och tände alla lampor. Men Denise såg lika rosig och fin ut som vanligt.. Så till slut så bestämde jag mig för att lita på mig själv och blöj larmet istället. Så nu har vi varit utan mätare hela natten. Kan såklart inte riktigt slappna av, så jag har varit vaken mest hela natten..men jag tar på henne den nån gång då och då bara för att kolla läget och då står den oftast på 95% så jag behöver nog inte oroa mig...

Ikväll tar jag nog med mig Denise till sjukan och sover där.. Vi lär väl ska vara där på ronden imorgon ändå, så det är lika bra att sova där så man slipper stressa upp på morgonen. Nu ska jag försöka få lillan att slumra, så jag kan vila mig en stund jag också.. Skulle gärna ta en promenad sen. Har ju typ inte varit utanför dörren på hela helgen.. Men jag MÅSTE sova först!!

Av Lisa - 9 april 2012 08:00

Ännu en panikmorgon hos familjen Decker! Varför ska allt hända på morgonen?? Påsen lossnade, och mina tappra försök att vara hygienisk och söla så lite som möjligt gick i stöpet och till slut tog jag min ARGA bebis under armen och ställde mig i duschen. Hennes första dusch faktiskt. Hon blevlite lugnare, ren och det var baks över hela golvet. Inte nog med det så kom Fredrik med filmkameran mitt i alltihop!! God morgon!

 

11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards