★ 399 gram ★

Alla inlägg den 15 januari 2012

Av Lisa - 15 januari 2012 23:06

Äntligen är den här sura dagen slut! Har ju gått omkring och känt mig halvsur hela dagen. Det gillar jag inte!

Avslutade kvällen med att byta CPAP näsa och mössa på Denise tillsammans med natt personalen!

Dom trodde att anledningen till att Denise varit så grinig idag mycket väl kan bero på svampen hon ha fått på huvet och i nacken.. Tänk va de ska klia, och ingenting kan hon göra! Klart som fan man grinar och vrider hela kroppen i skruvar. Men nu har vi smörjt med svamp salva och hoppas på att det lindrar lite.

Dom här damerna som jobbar natten inatt, dom har ju jobbat längre än jag levt, så dom kan alla små knep och har nog varit med om det mesta.. Så när man själv står där och är helt förtvivlad och funderar på hur man ska göra för att få lillan att sluta gråta, så kommer dom med ett litet litet enkelt knep och så är allt bra igen.. Och så känner dom Denise sen tidigare och det känns ALTID skönt att veta, så jag kan nog sova gott inatt! 

 

Av Lisa - 15 januari 2012 20:06

Jag hörde ju om den här dokumentären på svt om barn födda i vecka 23.. Hörde även att man skulle bli upprörd och att det faktiskt inte var så mycket att se.. Men jag var ju tvungen att kolla! Efter att ha tittat i cirka en halvtimme så kan jag bara konstatera att jag är lyckligt lottad som bor i Sverige! 

Hur kan man lägga ansvaret på föräldrarna på det viset som dom gjorde? Helt sjukt ju! Tänk om en läkare skulle säga till mig att dom inte vill göra något som kan göra ont på Denise, därför kan dom inte rädda henne.. Så var det ju! Helt sjukt! Och när dom sa till dom stackars föräldrarna:  "Vi har tagit ett prov som visar att ert barn inte kommer att överleva!" Vadå för prov??  Har då aldrig hört talas om att man kan avläsa via ett enda blodprov om barnet kommer att överleva eller inte.. Väääldigt märkligt! Men, dom vill inte satsa helhjärtat på neonatalvården och då förstår man ju att dom få barn som överlever kanske inte får så bra liv som dom skulle kunna fått ifall dom hade vårdats här i Sverige t ex..

Intensivvård för dom verkar bara innebära respiratorvård.. Inget annat. Nä, det där var verkligen inget roligt program. 

Jag har inte tappat en gnutta av det hopp jag har för min lilla Denise! Ja vet att hon har goda chanser till ett helt normalt liv och då har det varit värt varenda minut här på sjukhuset, varenda nålstick, varenda injektion, varenda jobbig underskökning! ALLT ! Det kommer hon också att tycka när hon blir äldre! Men först och främst ska vi ta oss igenom den här dagen.. Sedan kommer morgondagen..och dagen efter den.. En dag i taget!

Av Lisa - 15 januari 2012 16:59

Vet inte riktigt vad det är, men allt verkar vara fel idag.. Denise kunde inte ens komma till ro på pappas bröst. Hon vred och vände och gnydde och pep med sin veka lilla röst. Man blir ju alldeles förkrossad när man inte kan lyfta upp henne och trösta henne. Vi fick lov att lyfta tillbaka henne till sin säng, sin varma gosiga vattenbädd!! CPAP mössan är för stor och näsan hamnar på sniskan så fort hon rör sig, nappen ploppar ut ur munnen så fort jag släpper taget och då blir hon jätteledsen.. Så jag har typ suttit och hållit hennes händer och hållit nappen i munnen på henne mest hela dan.. Men det gör mig inget, bara hon är nöjd så är jag nöjd! Men det blir liksom att jag känner mig oumbärlig och jag vill inte gå därifrån för jag vet att hon bara är lugn en liten stund innan hon börjar skruva på sig igen! Jag kan inte gå därifrån så länge hon är missnöjd! Det går bara inte! Känner mig som en skurk som vanligt så fort jag lämnar henne! Fredrik påminner mig om att det faktiskt finns en hel del pesonal där uppe!! "Dom KAN faktiskt ta hand om henne rätt så bra dom också.. Hon klarar sig nog ett tag ska du se"  Jag vet inte hur många gånger jag hört Fredrik säga så till mig, haha.


Nu är det middagsdax!




Av Lisa - 15 januari 2012 11:05

Då var det dax för en sån här dag igen då.. Dom kommer med jämna mellanrum. Dom här dagarna då allting känns lite jobbigare, lite tyngre och jag känner mig ledsen och nedstämd.

Det är ungefär som om man vaknar till och ser vad fan det egentligen är som har hänt och jag känner en massa saker som jag inte går omkring och känner varje dag. Ibland är det som om jag kliver ut ur mig själv, ställer mig på sidan om och ser helheten. Ser mig själv, allt som har hänt och allt som händer.. När jag är här och nu så kan jag inte se helheten på det sättet, det skulle bli alldeles för jobbigt. Man måste på nåt vis avskärma sig och bara se det som händer just idag, annars orkar man inte..Men just idag har jag inte den förmågan, idag tänker jag för mycket! Idag ser jag både bakåt, och framåt, men känner mest bara sorg!


Denise har iaf haft en bra natt! Hon har sovit gott och varit lugn. Doktorn vill prova att ta bort fentanylet helt och hållet idag.. Hon verkar ändå ha lite ont. Hon får sånna där "arg-skov" då hon är helt otröstlig och skriker och spänner sig så hon blir alldeles knallröd! Man vet ju inte varför.. Hon kan ha ont, men det kan ju lika gärna vara nånting annat som irriterar henne.. Det kanske kliar nånstans, skaver eller hon kanske bara ligger obekvämt. Tur att hon har sin mumsiga napp iaf, den kan ofta trösta henne!

Idag ska hon få sin vatten-bädd igen! Då blir hon nog nöjd tror jag!

 

(mina favvisnallar i den stoooora samlingen! Undrar vilken av alla som blir Denises favvo?)


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards