★ 399 gram ★

Alla inlägg den 17 september 2010

Av Lisa - 17 september 2010 21:56

Har varit hemma exakt hela dagen! Förutom en sväng till affären då. Och gissa vad jag har gjort mest hela dagen? ÄTIT! Känner mig som en ballong just nu.

Den där tårtan jag gjorde den är slut för lääänge sen. (fast vi var 4 som åt av den) Den åt vi som efterrät efter kyckling grytan som var en tidig middag/sen lunch. Efter bara ett par timmar så var Fredrik sugen på nåt gott så då blev det lite ostbågar och popcorn och nu har jag nyss tryckt i mig två tekakor.. Jiiiises!

Har man ätar dag så har man, right? Ochvet ni vad? För en gångs skull så har jag inte ens dåligt samvete. Näe, man måste få vräka i sig nån gång också! Och när det är sånt här väder så tycker man att det är extra 'lagligt'.. hehe


Är kraftigt imponerad av alla idol auditions i år! Särskilt fyra stycken, har jag som favoriter. Det är 'Alice' (ingen har väl missat henne) och den här finska tjejen. Hette hon Elin?  Jay Smith som sjöng 'Black Jesus'  och så Linda Eriksson 'tjejen med tatueringen' jag älskar hennes röst och så verkar hon ha en skön personlighet!. ... Hoppas dom kommer vidare allihopa :)


Nu ska jag jäsa och kolla färdigt på Swordfish, sen blir det nog sängen för min del!! 

Av Lisa - 17 september 2010 19:45

NNär jag ändå håller på men min 'Power-Bloggning' idag så kan jag ju passa på att dela med mig av ett middagstips.. Mammas recept som förmodligen egentligen är mormors recept.. Vet inte riktigt vem som ska få äran, men gott är det!


Det är alltså en Kyckling Gryta!

Kyckingfile´ skuren i små bitar.

Bacon i små bitar.

Västerbottenost.

Grädde.

Creme Fraiche.

Vitlök.

Dijon Senap.

Salt&Peppar.

Mängden av alla ingredienser kan varieras efter behag/smak/portioner.. Personligen så gillar jag att ÖSA på med osten. En eller två påsar :)

Servera med Ris eller Potatis (blomkål/broccoli för LCHF människor)

Gotti Gotti

Av Lisa - 17 september 2010 17:29

    Kände att jag hade lite dåligt med T-shirts. Äger nästan bara tunikor och långa linnen, så jag tog och beställde några stycken!

Av Lisa - 17 september 2010 13:27

          Mumma mumma :)

(Receptet i föregående inlägg)

Kost · Pics
Av Lisa - 17 september 2010 12:03

För att hedra minnet av sommaren och ta ett sista farväl så passar jag på att baka en sk 'Sommartårta' idag när det ändå spöregnar ute och både jag och Fredrik känner oss krassliga.


BOTTEN

125 g Mandelmassa

100 g smör 

1 ägg

2,5 dl vetemjöl

1/4 tsk bakpulver

FYLLNING:

1,5 dl grädde

0.5 dl socker

0.5 dl ljus sirap

125 g mörk choklad

GARNERING:

1 liter färska jordgubbar

färsk mynta (eller lime)


Sätt ugnen på 200 c. Smörj en rund bakform med avtagbar kant. Riv mandelmassan och tillsätt smöret. Rör ihop till en slät massa. Tillsätt sedan ägget, mjöl och bakpulver. Arbeta snabbt ihop till en slät, något lös deg.

Tryck ut degen i formen, lite högre på kanterna. Grädda i nedre delen av ugnen i 18-20 minuter. Ta ut och låt kallna i formen!

Mät upp grädde, socker och sirap och koka i 7-8 minuter tills den blir tjock. Tillsätt sedan chokladen i bitar och låt den smälta ner i  krämen.

Lossa den KALLA botten ur formen och bred på krämen. Täck tårtan med färska jordgubbar och servera med vispgrädde! MUMMMMMMS!

 Bild Kommer senare :)

Av Lisa - 17 september 2010 09:28

Sitter i min nya lilla fåtölj, dricker Te och kikar på skor! Inte för att jag kommer att beställa några, för jag måste alltid prova först för jag har så konstiga fötter.. Men det kostar ju inget att kika ;)

        Jag vet ju ungefär vad jag vill ha, men ja kan inte riktigt hitta dom. Dom ska vara 'halvhöga' och inte sitta tight över benen. Gärna med snörning och fårskinn på insidan. Men dom ska vara grova.. Sen finns ju alltid alla billiga fejk Uggs. Dom är ju sköna och varma, men dom går ju absolut inte att ha när det är blött och slaskigt.. Äh, jag kollar vidare.

Nu ska jag iväg på gymmet


11-11-14 föddes en krigare i vecka 23! Här kan ni läsa om vår Neo-resa och livet som prematurmamma. Jag delar även öppet med mig om hur livet kan se ut ur en missbrukares ögon, och min kamp mot att få den hjälp jag behöver för att bli hel igen!

Instagram

 

 

 

 

        

Mer läsning

Denise,Lova,Mi-Rakel

   

 

 

 

 

 

  

 

 

Prematur Bloggar

Kategorier

399 gram

     

 

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

SLE bloggar

Min&Syrrans låt


Skapa flashcards